Het Circuit de Catalunya is een van de favoriete testbanen van de F1-teams. Ook van vrijdag tot en met maandag werd er uitvoerig getest. De rangorde lijkt steeds duidelijker te worden.

Samenvatting

Vroeger, toen er nagenoeg geen testrestricties waren, was Barcelona een van de vaste testcircuits voor menig F1-renstal. Tijden zijn veranderd en men is niet langer kind aan huis bij het Circuit de Catalunya. De afgelopen vier dagen mochten de teams echter weer volop aan de bak op een van hun favoriete testcircuits.

Sebastian Vettel bevestigde op de eerste twee dagen het vermoeden dat Red Bull Racing opnieuw een erg sterke wagen heeft gebouwd. De wereldkampioen klokte op de eerste testdag in de slotfase al verreweg de snelste rondetijd, 1:24.374, maar verbeterde die een dag later, op zaterdag, met ruim een seconde. De twee dagen daarop was zijn stoeltje gereserveerd voor teamgenoot Mark Webber, die dat huzarenstukje niet kon herhalen.

Op de zondag snelde namelijk een landgenoot van Vettel, Nico Rosberg, naar de snelste tijd. De Mercedes-coureur verbeterde de beste weektijd met een kleine twee tienden naar 1:23.168. Felipe Massa ging echter naar huis met de snelste weektijd. De Braziliaan haalde op de slotdag ruim een halve seconde af van de tijd van Rosberg.

Een team dat in Barcelona positief opviel, was Scuderia Toro Rosso. De Italianen lijken op het oog een goede auto te hebben gebouwd. Sébastien Buemi en vooral Jaime Alguersuari waren op het circuit in Montmélo goed op dreef in de STR6. Laatstgenoemde reed een derde en tweede tijd en Buemi klokte op de slotdag een tijd die hem op de derde plaats in de tijdentabel plaatste.

Des te vreemder lijkt het gedrag van een ander klein team, HRT. De keuze om Vitantonio Liuzzi te laten testen valt te rechtvaardigen: hij heeft veel ervaring en staat te boek als een goede testcoureur. Het blijft echter de vraag wat de Spaanse renstal denkt te bereiken door Giorgio Mondini een test in de auto van vorig jaar te geven. Een ander team, Lotus, doet het daarentegen een stuk beter. De Maleisische renstal lijkt dit jaar de achterhoede te kunnen verlaten, maar kwam wel in de problemen toen Jarno Trulli op de slotdag hard crashte vanwege een technisch probleem.

Vrijdag

De openingsdag in Barcelona werd een prooi voor regerend wereldkampioen Sebastian Vettel. Toch zal de jonge Duitse coureur waarschijnlijk niet met heel veel genoegen terugkijken op de eerste testdag op het circuit van Montmélo. Vettel stond natuurlijk ruim een seconde los van de rest van het veld, met Fernando Alonso als de nummer twee van de dag, maar de coureur uit Heppenheim reed vrijdag maar 37 ronden.

Hij zal misschien wel met een jaloers oog hebben gekeken naar de productiviteit van Ferrari. De Italiaanse renstal was tijdens de vorige testweek, in Jerez de la Frontera, al verreweg de meest productieve formatie, en zette die lijn op de openingsdag in Barcelona gewoon voort. Alonso reed 101 ronden. Alleen HRT en Virgin waren met elk 116 ronden productiever.

Toch kende Alonso op de eerste dag ook zijn problemen. De tweevoudig wereldkampioen reed dan wel meer dan honderd ronden, hij spinde ook een keer. Het leidde tot een rode-vlagsituatie die maar kort duurde. Alonso was gespind en stond vast op de kerbstones. Dat vormde geen probleem voor welwillende marshalls die de Ferrari los duwden.

Dat lukte ze niet bij de Toro Rosso van Jaime Alguersuari. De jonge Spaanse coureur spinde in bocht vier de grindbak in en daarvoor moest de sessie wel een poosje voor stil worden gelegd. Een andere coureur, Kamui Kobayashi, kwam zonder benzine te staan toen Sauber bezig was met een evaluatie van het brandstofgebruik. Ook Rubens Barrichello mocht een keer teruglopen naar de pitstraat.

De Braziliaan reed op de openingsdag slechts 52 ronden. Paul di Resta, die dit jaar debuteert, kwam zelfs maar tot de helft daarvan. De Schotse Force India-coureur moest wachten tot alle onderdelen waren ingevlogen en kon daarom pas aan het einde van de middag zijn eerste rondjes rijden. Di Resta reed wel nog knap de zesde tijd.

Dat kon van Renault niet gezegd worden. Zowel Nick Heidfeld als Vitaly Petrov mocht in de R31 rijden, maar dat kwam de productiviteit niet ten goede. Heidfeld eindigde stijf onderaan en was bijna twintig seconden langzamer dan Vettel. De Duitser reed 27 ronden, en passeerde start/finish daarmee zeven keer vaker dan teamgenoot Petrov. De Rus eindigde als voorlaatste.

Renault bevestigde na afloop dat het niet haar gewenste programma kon afwerken. Toch was het volgens de formatie uit Enstone een nuttige eerste dag, omdat het nieuwe pitstopsysteem goed blijkt te werken. Renault gaat, net als Ferrari, werken met een stoplichtsysteem.

De testdag begon met wat installatierondjes om de systemen in de auto te controleren. Een aantal teams, zoals Mercedes, legde een racesimulatie af en andere teams, zoals Williams, testten de aerodynamica van hun auto. Het leidde tot een opmerkelijke uitslag, waarin Vettel de onbetwiste, en niet opmerkelijke, nummer een was.

“We konden helaas niet het aantal ronden rijden dat we voor ogen hadden”, meldde hij na afloop. “We hadden namelijk een langere pauze dan we hadden verwacht. Er was niets stuk, maar als je tijdens een test het vermoeden hebt dat er iets niet klopt, haal je liever de auto uit elkaar dan dat hij kapot gaat. Gelukkig konden we in de loop van de middag nog wat ronden produceren. Niet zoveel als gehoopt maar de auto voelde goed aan en hopelijk zijn we morgen productiever.”

Uitslag 18 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing

1:24.374

 

37

2.

Fernando Alonso

Ferrari

1:25.485

1.111

101

3.

Jaime Alguersuari

Scuderia Toro Rosso

1:25.638

1.264

57

4.

Kamui Kobayashi

Sauber

1:25.641

1.267

78

5.

Jenson Button

McLaren

1:26.365

1.991

77

6.

Paul di Resta

Force India

1:26.575

2.201

26

7.

Rubens Barrichello

Williams

1:26.912

2.538

52

8.

Michael Schumacher

Mercedes

1:27.512

3.138

90

9.

Narain Karthikeyan

HRT

1:28.393

4.019

116

10.

Heikki Kovalainen

Lotus

1:30.065

5.691

54

11.

Jérôme d’Ambrosio

Virgin

1:30.950

6.576

116

12.

Vitaly Petrov

Renault

1:35.174

10.800

20

13.

Nick Heidfeld

Renault

1:44.324

19.950

27

 

Zaterdag

Sebastian Vettel kreeg op zijn tweede testdag in Barcelona inderdaad hetgeen wat hij een dag eerder al wilde: meters maken. Op vrijdag bleef de Red Bull-coureur steken op 37 ronden, maar een dag later reed hij 104 ronden. Bovendien reed de regerend wereldkampioen opnieuw de snelste tijd: hij verbeterde zichzelf met ruim een seconde.

Jaime Alguersuari eindigde ook de tweede dag bovenin de tijdentabel. Vrijdag reed hij de derde tijd, maar op zaterdag verbeterde hij zijn tijd met meer dan twee seconden. Het leverde hem de tweede tijd van de dag op. Bovendien was hij bijna een halve seconde sneller dan landgenoot Fernando Alonso.

De Ferrari-coureur noteerde uiteindelijk de derde tijd. Het lukte Alonso niet om opnieuw meer dan honderd ronden te rijden: zijn aantal bleef steken op negentig. Nico Rosberg was de meest productieve coureur van de zaterdag. De Mercedes-coureur reed liefst 131 ronden, zes meer dan Kamui Kobayashi.

Er reden dus aardig wat coureurs meer dan honderd ronden. De nieuwe Ferrari blijkt nog niet helemaal betrouwbaar te zijn. Alonso viel vroeg in de ochtend dankzij een elektronisch probleem stil. De Spanjaard kon snel de baan weer op, maar werd in de middag ook nog gehinderd door technisch malheur aan zijn Ferrari.

Datzelfde gold ook voor Vettel. De Duitser reed zoals gezegd meer dan honderd ronden, maar de RB7 blijft zo zijn betrouwbaarheidsproblemen houden. Renault heeft ook last van wat betrouwbaarheidsproblemen. Vrijdag kende het een niet noemenswaardige dag dankzij een defect aan het KERS-systeem. Vandaag viel Petrov opnieuw stil. De R31 is dus nog geen zekerheidje Dat is Petrov eveneens niet. De Rus zorgde voor een rode-vlagsituatie door de grindbak in te duiken. Ook Paul di Resta overkwam dat, wat eveneens tot een neutralisatie leidde.

Red Bull Racing werd dus opnieuw gestremd door wat technische problemen. De hoofdingenieur van het team, Ian Morgan, noemde dat echter niet een al te groot probleem. “Dit was een goede dag: we hebben bijna alles afgerond wat we wilden doen”, meent Morgan. “We hadden een paar kleine problemen, zoals een probleem aan het hitteschild.”

“Daarom doen we deze tests: we willen elk klein probleem uitbannen. Over het algemeen verliepen de simulaties naar wens. Vannacht wordt het wat minder goed weer en dat kan roet in het eten van onze simulaties gooien. Hopelijk kunnen we morgen met Mark dezelfde simulaties afwerken als met Sebastian.”

Uitslag 19 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Sebastian Vettel

Red Bull Racing

1:23.315

 

104

2.

Jaime Alguersuari

Scuderia Toro Rosso

1:23.519

0.204

97

3.

Fernando Alonso

Ferrari

1:23.978

0.663

90

4.

Rubens Barrichello

Williams

1:24.008

0.693

118

5.

Nick Heidfeld

Renault

1:24.242

0.927

41

6.

Kamui Kobayashi

Sauber

1:24.243

0.928

125

7.

Nico Rosberg

Mercedes

1:24.730

1.415

131

8.

Jenson Button

McLaren

1:24.923

1.608

54

9.

Paul di Resta

Force India

1:25.194

1.879

80

10.

Heikki Kovalainen

Lotus

1:26.421

3.106

58

11.

Vitaly Petrov

Renault

1:26.884

3.569

61

12.

Vitantonio Liuzzi

HRT

1:27.044

3.729

70

13.

Timo Glock

Virgin

1:27.242

3.927

66

14.

Ricardo Teixeira

Lotus

1:31.584

8.269

26

 

Zondag

Voor de derde dag op rij reed een Duitser de snelste tijd. Nadat Vettel de eerst twee dagen domineerde, was het nu de beurt aan Rosberg. De Mercedes-coureur reed in de slotfase een zeer snel rondje: 1:23.168. Vitaly Petrov was de verrassende nummer twee en was drie tienden langzamer dan Rosberg. Lewis Hamilton zorgde voor de eerste top-drienotering van McLaren in Barcelona.

De wereldkampioen van 2008 zal met een tevreden gevoel terugkijken op zijn eerste testdag. Teamgenoot Jenson Button was nog niet zo productief in de MP4-26. McLaren heeft vooralsnog moeite om van de nieuwe wagen een betrouwbare titelkandidaat te maken. Op de zondag in Montmélo lukte dat al een stuk beter. Hamilton noteerde zoals gezegd de derde tijd en reed ook 93 ronden.

Hamilton begon met wat installatierondjes op de intermediateband. ’s Nachts regende het in Barcelona en dus begon de testdag op een opdrogende baan. Hamilton kon zich in de middag bezig houden met lange runs waardoor hij de Pirelli’s kon evalueren.

De testwerkzaamheden werden echter meerdere keren geneutraliseerd. Felipe Massa zorgde met twee spins voor twee rode vlaggen. Mark Webber viel een keer stil en Sergio Pérez en Pastor Maldonado vlogen beide een keer van de baan onder natte omstandigheden.

Dat overkwam Rosberg niet. Uiteindelijk reed hij 92 ronden op zijn laatste testdag van de week. Maandag was het immers weer de beurt aan teamgenoot Michael Schumacher. “Ik vond het interessant om vanochtend met de intermediates te rijden”, vertelde Rosberg na afloop. “De warm-up was redelijk lastig, maar we konden veel kennis van de banden opdoen.”

“In de middag reden we wat lange runs en werkte ik wat aerodynamicatests af in voorbereiding van ons nieuwe aerodynamische pakket. Aan het einde van de dag reed ik met weinig brandstof en met nieuwe banden. We begrijpen de auto en banden een stuk beter en de betrouwbaarheid was opnieuw prima. Het waren twee productieve dagen.”

Uitslag 20 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Nico Rosberg

Mercedes

1:23.168

 

92

2.

Vitaly Petrov

Renault

1:23.463

0.295

93

3.

Lewis Hamilton

McLaren

1:23.858

0.690

93

4.

Pastor Maldonado

Williams

1:24.815

1.647

60

5.

Mark Webber

Red Bull Racing

1:24.995

1.827

139

6.

Jarno Trulli

Lotus

1:25.454

2.286

48

7.

Sergio Pérez

Sauber

1:25.557

2.389

115

8.

Adrian Sutil

Force India

1:25.720

2.552

102

9.

Sébastien Buemi

Scuderia Toro Rosso

1:26.155

2.987

31

10.

Felipe Massa

Ferrari

1:26.508

3.340

123

11.

Timo Glock

Virgin

1:26.598

3.430

97

12.

Giorgio Mondini

HRT

1:28.178

5.010

39

13.

Daniel Ricciardo

Scuderia Toro Rosso

1:28.329

5.161

42

14.

Narain Karthikeyan

HRT

1:30.722

7.554

32

 

Maandag

Op de slotdag brak Felipe Massa de Duitse hegemonie. De Ferrari-coureur noteerde op de slotdag de snelste weektijd en was bovendien samen met Pastor Maldonado de meest productieve coureur. Massa reed 121 ronden en was bovendien acht tienden sneller dan Mark Webber, die als tweede eindigde.

Michael Schumacher was op de slotdag in Barcelona ook hard aan het werk. De recordkampioen reed 114 ronden, maar eindigde wel als voorlaatste. Mercedes was opnieuw bezig met het uitvoeren van aerodynamicatests in voorbereiding op de geplande aerodynamische update. Ook was Schumacher bezig met het vinden van een juiste afstelling. Hij voerde daarom vooral lange runs uit.

Weeksnelste Massa evalueerde vooral de Pirelli-banden. Ferrari hanteerde meerdere afstellingen en veranderde veel aan de hoeveelheid brandstof in de tank. Hij klokte de snelste weektijd, 1:22.625, in het laatste halfuur van de sessie. De Braziliaan keek tevreden terug op de testweek in Barcelona.

“Het resultaat is positief”, vertelde Massa in een persbericht van Ferrari. “We hebben heel veel meters gemaakt en ik denk dat we de productiefste renstal waren. Fernando en ik hebben veel racesimulaties afgewerkt en we hebben elke bandensoort met verschillende hoeveelheden brandstof getest.”

“Ik weet niet waar we ten opzichte van andere teams staan: dat merken we bij de eerste race pas. Red Bull is sowieso enorm snel, maar ik denk dat wij bij hun in de buurt zitten. Rosberg ging gisteren echter ook weer snel en je moet McLaren en andere teams absoluut niet afschrijven.”

Massa had dus een productieve laatste dag in Barcelona. De testdag werd meerdere keren onderbroken. Jarno Trulli’s dag kwam al vroeg tot een einde omdat hij hard crashte. Jérôme d’Ambrosio, Pastor Maldonado en Michael Schumacher vielen alle drie een keer stil.

HRT kwam tijdens de laatste testdag niet in actie. Onduidelijk is de reden daarvan.

Uitslag 21 februari

 

Coureur

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Felipe Massa

Ferrari

1:22.625

 

121

2.

Mark Webber

Red Bull Racing

1:23.442

0.817

69

3.

Sébastien Buemi

Scuderia Toro Rosso

1:23.550

0.925

90

4.

Nick Heidfeld

Renault

1:23.657

1.032

95

5.

Lewis Hamilton

McLaren

1:24.003

1.378

107

6.

Pastor Maldonado

Williams

1:24.057

1.432

121

7.

Adrian Sutil

Force India

1:24.177

1.552

64

8.

Sergio Pérez

Sauber

1:24.515

1.890

74

9.

Jérôme d’Ambrosio

Virgin

1:26.501

3.876

50

10.

Michael Schumacher

Mercedes

1:27.079

4.454

114

11.

Jarno Trulli

Lotus

1:29.992

7.367

18

 

Dagjesmensen en stoeltjesjagers

HRT is de enige renstal die zijn rijdersduo nog niet rond heeft. Narain Karthikeyan is al een poosje bevestigd als een van de coureurs bij de Spaanse renstal, maar een tweede coureur heeft zich nog niet aangediend. Wel liet het team deze week in Barcelona twee coureurs proeven aan de F110, de wagen van vorig jaar.

Vitantonio Liuzzi werd eind januari bij Force India op straat gezet, maar mocht in Barcelona voor HRT laten zien wat hij waard was. De Italiaan reed op zaterdag zeventig ronden en bleef steken op 1:27.044. Liuzzi is een goede optie voor HRT, al is het maar de vraag of hij geld meebrengt om te racen voor het achterhoedeteam.

De coureur heeft meer ervaring dan Karthikeyan en racete voor betere teams. Bovendien heeft Liuzzi vanaf 2005 meerdere werkgevers in de F1 gehad. Hij racete voor Red Bull Racing, Scuderia Toro Rosso en Force India. De Italiaan heeft dus het nodige vergelijkingsmateriaal als hij de HRT test.

Des te opvallender was de naam van Giorgio Mondini. De Zwitserse coureur mocht in 2006 al even ruiken aan de F1 voor MF1 Racing, maar maakte daarna nooit meer zijn opwachting op het hoge niveau. Volgens het Zwitserse Blick is Mondini geen serieuze kandidaat voor HRT. “Het enige dat hij voor de test heeft gedaan is 200.000 Zwitserse francs neergelegd voor 32 ronden”, meldt het blad. Mondini betaalde dus ruim 150.000 euro voor een paar rondjes in de oude wagen van HRT.

Lotus evalueerde Ricardo Teixeira voor de vacante rol van derde rijder bij de renstal. De Portugees reed 26 ronden en was de langzaamste van de dag. Hij reed in 2010 Formule 2 en kwam in 2009 uit in de GP2.

Tijdenoverzicht testweek Barcelona

 

Team

Tijd

Verschil

Ronden

1.

Ferrari

1:22.625

 

435

2.

Mercedes

1:23.168

0.543

427

3.

Red Bull Racing

1:23.315

0.690

349

4.

Renault

1:23.463

0.838

337

5.

Scuderia Toro Rosso

1:23.519

0.894

317

6.

McLaren

1:23.858

1.233

331

7.

Williams

1:24.008

1.383

351

8.

Force India

1:24.177

1.552

272

9.

Sauber

1:24.243

1.618

392

10.

Lotus

1:25.454

2.829

204

11.

Virgin

1:26.501

3.876

329

12.

HRT*

1:27.044*

4.419

257

* = Auto uit 2010