*

0

Formule1

Tost hamert op kostenbesparing in Formule 1
| Daan de Geus | Racepictures

Tost hamert op kostenbesparing in Formule 1

Toro Rosso-teambaas Franz Tost vindt het absoluut noodzakelijk dat er werk wordt gemaakt van kostenbesparing in de Formule 1. “Straks kan niemand het meer betalen.”

“Hoe we het doen, maakt me eigenlijk niet uit, zolang we de kosten maar kunnen reduceren”, verklaart Tost tegenover Motorsport-Total. “Het staat namelijk vast dat we een oplossing moeten vinden, want het kan niet zo zijn dat teams straks vijfhonderd miljoen per jaar uitgeven, en die kant gaat het wel op.”

Volgens Tost is dit niet alleen een kwalijke zaak voor kleinere renstallen, maar komen ook de grote jongens – zelfs met al hun fabriekssteun – in de problemen. “Ik sprak laatst een vertegenwoordiger van een autofabrikant, die mij ook vertelde dat het bizar is wat voor budgetten er nodig zijn.”

Hoewel het de Toro Rosso-teamchef niet uitmaakt hoe de kosten worden teruggebracht, zijn er volgens hem twee manier om dit te doen: “Je kunt een budgetlimiet instellen of je kunt verdere restricties invoeren op wat teams mogen doen qua ontwikkeling van hun auto’s.”

“Er zijn ideeën genoeg, we moeten er alleen weer eens over in gesprek gaan”, zegt Tost, die nu hij het toch over het verbeteren van de Formule 1 heeft nog drie andere verbeterpunten noemt, te beginnen met de verschillen tussen de teams: “Die moeten kleiner worden, zodat we spannendere races krijgen.”

Behalve voor de teams moeten de kosten voor de toeschouwers (lees: de ticketprijzen) ook nodig naar beneden, vindt Tost. “Want het is belachelijk dat je als vader met drie kinderen 1600 euro kwijt bent als je naar een Grand Prix wil. We hebben fans langs de baan nodig en vooral ook jonge fans.”

In Ross Brawn heeft de Formule 1 volgens Tost de juiste technische topman gevonden.

Het laatste aandachtspunt, volgens Tost, is de opzet van raceweekends zelf en de evenementen er omheen. “Dat kunnen concerten zijn, maar ook e-sport wedstrijden. Alles is mogelijk, maar we moeten meer bieden tijdens een raceweekend.”

Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de Formule 1, heeft dus ‘veel te doen’, meent Tost. “Ik hoop dat ze de juiste beslissingen maken en stappen zetten. Wat de technische kant van het verhaal betreft, ben ik er echter zeker van dat het wel goed komt, want met Ross Brawn zit daar de juiste man op de juiste plek.”

Meer nieuws

Vorig bericht | 15-03-2017 - 09:48 Smedley: ‘Geef Stroll zes maanden’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 15-03-2017 - 10:50 Boullier: ‘McLaren zou winnen met een Mercedes-motor’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Zomerspecial 2018: Circus Formule 1
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Oranjegekte in Oostenrijk rond zege Max Verstappen | 3 GP's in 3 weken | Exclusief interview Daniel Ricciardo | Titelstrijd wordt grimmiger Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Duitsland 2018 2018/07/20 11:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitHockenheimring

  • LocatieDuitsland

  • Aantal rondes67

  • Afstand per ronde4,574 kilometer

  • Totale afstand306,458 kilometer

Planning GP Duitsland

  • Begint: 20-7-2018 11:00

    GP Duitsland 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 20-7-2018 15:00

    GP Duitsland 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 21-7-2018 12:00

    GP Duitsland 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 21-7-2018 15:00

    GP Duitsland 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 21-7-2018 15:00

    GP Duitsland 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 21-7-2018 15:27

    GP Duitsland 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 21-7-2018 15:48

    GP Duitsland 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 21-7-2018 16:00

    GP Duitsland 2018 – Startopstelling
  • Begint: 22-7-2018 15:10

    GP Duitsland 2018 – Race

Hockenheimring