Mercedes-teambaas Toto Wolff hoopt na de bloedhete race in Oostenrijk op een veel koelere en zelfs regenachtige race in Engeland. “Laat het maar zo koud en regenachtig mogelijk worden”, aldus de Oostenrijker.

Wolff doet deze uitspraak na de tegenvallende race op de Red Bull Ring, waar Valtteri Bottas op de derde en Lewis Hamilton op de vijfde plek eindigde. Mercedes wist zich met Hamilton nog wel op de eerste startrij te kwalificeren, maar na een gridstraf moest de Brit de race vanaf de vierde plek aanvangen. Tijdens de race reed hij zijn voorvleugel kapot op een kerbstone, waardoor deze vervangen moest worden en hij kostbare tijd verloor. Door die lange stop kon Bottas nog voor hem eindigen, maar het resultaat en de pace waren een tegenvaller voor Mercedes.

Lees ook: Bottas hoopt op sterker Mercedes in Silverstone: ‘Moeten onderzoeken wat mis ging in Oostenrijk’

Een verklaring voor het tegenvallende resultaat is er wel: het Duitse Formule 1-team had last van de extreem hoge temperaturen tijdens de race. “Het was een kwestie van overleven en de motor koelen”, erkent Wolff tegenover Auto Bild. “We hadden het bodywork al zover mogelijk opengezet. De enige mogelijkheid om de temperaturen te verlagen was door lift and coast toe te passen.” Bij lift and coast moet de coureur (ver) vóór het rempunt het gaspedaal loslaten om de auto te laten rollen. Dit koelt de motor af.

Limiet bij 28 graden
Wolff verklapt dat de magische temperatuurlimiet van de Mercedes-motor bij 28 graden ligt. “Het is duidelijk dat we onze koelingsproblemen voor de komende Europese races moeten oplossen. Qua temperatuur hebben we onze limiet bereikt in Le Castellet”, doelt Wolff op de onder 28 graden verreden Franse Grand Prix, waarin Mercedes haar zesde één-twee van het seizoen scoorde.
(tekst loopt door onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Zweten voor Mercedes?
Vanwege de te verwachten temperaturen in Engeland voor het raceweekend op Silverstone – net boven de twintig graden – zou deze race niet teveel problemen moeten opleveren voor de Duitse renstal. Maar de thuisrace in Hockenheim kan wél problematisch worden. Daar werden vorig jaar nog temperaturen bereikt van zo’n 32 graden, net als in Oostenrijk dus.

Ook tijdens de races daarna op de Hungaroring en zelfs Spa-Francorchamps kan het zweten worden voor Mercedes: vorig jaar werd het zo’n 33 graden in Hongarije, terwijl in 2016 temperaturen van boven de 30 graden werden bereikt in België. De laatste Europese race van het jaar, in Italië, kent doorgaans ook warme weekenden.

Lees ook: Hamilton domineert Franse Grand Prix, zesde één-twee voor Mercedes