Red Bull-teambaas Christian Horner opperde onlangs het idee om met het oog op kostenbesparing windtunnels te verbieden. James Allison, technisch directeur van concurrent Ferrari, kan zich niet bepaald in dat idee vinden.

Allison windt er geen doekjes om: “Een verbod op windtunnels zou echt een heel stomme beslissing zijn.” Zonder windtunnels zouden de ontwerpers de aerodynamica met de computer uit moeten testen, met behulp van de zogenaamde computational fluid dynamics (CFD), maar die techniek is daar volgens Allison niet toereikend voor.

“CFD is een prachtig stuk gereedschap, maar het werkt alleen in combinatie met een windtunnel”, legt de ontwerper uit. “Als je het als enige instrument gebruikt, neem je jezelf in de maling. Je denkt dat je een geweldige auto ontworpen hebt, en als hij dan de baan op gaat blijkt hij heel anders te werken dan je dacht.”

Vliegtuigen

Allison trekt de vergelijking met de vliegtuigindustrie, waar CFD ook veelvuldig wordt toegepast. “Ook bij het ontwerp van vliegtuigen wordt CFD vrijwel altijd samen met een windtunnel gebruikt”, legt de Ferrari-man uit. “Alleen als ze een vlucht op kruishoogte willen simuleren, kunnen ze met enkel CFD toe. Maar in landingssituaties, waar er veel gecompliceerde luchtstromen zijn – veel minder ingewikkeld dan bij onze auto’s overigens – hebben ze gewoon een windtunnel nodig.”

Uiteindelijk doet de Formule 1 zichzelf alleen maar pijn met een windtunnelverbod, meent Allison. “We hebben allemaal het geluk financiële steun te mogen ontvangen van onze sponsors”, vertelt hij. “Die willen daar natuurlijk een goede auto voor terugzien. Als ontwerpers moeten wij hun geld zo inzetten dat dat ook gebeurt. Als dat door een windtunnelverbod niet meer lukt, is het dus niet goed voor de sponsors.”