Over de problemen van grote broer Red Bull is veel geschreven, maar ook bij Toro Rosso – het opleidingsteam van de energiedrankfabrikant – valt nog veel werk te verzetten, meldt coureur Jean-Éric Vergne.

Ondanks dat hij dat erkent, heeft het volgens Vergne verder ‘geen nut negatieve uitlatingen te doen’. “Want iedereen weet dat we grote problemen hebben en dat we daarbij niet de enige zijn”, zo speelt de Fransman in gesprek met ESPNF1 toch heimelijk de zwartepiet toe aan Toro Rosso’s motorleverancier Renault, wiens V6-krachtbron voor grote problemen zorgt.

Dat het in Bahrein – waar Toro Rosso in totaal tot slechts 139 ronden kwam – niet echt lekker liep, nadat Toro Rosso daarvoor in Jerez al een compleet rampzalige testweek had gehad, kwam volgens Vergne niet als een verrassing: “Want we wisten van tevoren al dat we niet genoeg tijd zouden hebben om alle problemen op te lossen.”

Ondanks dat was er volgens Vergne ook wel wat goed nieuws aangezien Toro Rosso er wel in is geslaagd ‘een deel van de problemen het hoofd te bieden’, terwijl het met het chassis de nieuwe STR9 daarnaast wel goed zit. “Als hij het doet, is hij fijn om in te rijden. De auto voelt prettig aan en is op aerodynamisch en mechanisch vlak een stuk beter, dus onze jongens hebben hun werk goed gedaan.”

Volgens Vergne is het tijdens de rest van het voorseizoen zaak om kalm te blijven: “We mogen niet gefrustreerd of gestrest raken. We hebben deze week immers nog een testsessie in Bahrein en het duurt sowieso nog een paar weken voor de seizoensopener op het programma staat. En als we straks in Melbourne de finish weten te halen, is de kans bovendien groot dat we ook gelijk punten scoren.”

Renault of Red Bull?
Hoewel Vergne de schuld voor Toro Rosso’s problemen grotendeels bij motorleverancier Renault lijkt neer te leggen, is er volgens verschillende publicaties meer aan de hand dan dat.

Onder meer Autosport bericht dat Toro Rosso en Red Bull (en Caterham) meer problemen hebben dan de andere Renault-klant Lotus omdat ze (deels) dezelfde versnellingsbak gebruiken, die niet goed bij de Renault V6 zou aansluiten. Lotus bouwt daarentegen haar eigen versnellingsbak. Daarnaast zou met name bij Red Bull met de koeling niet goed zitten.