Met de zesde startplaats maakte Verstappen naar eigen zeggen prima kansen op het scoren van punten. Hoewel hij daar lange tijd naar op weg leek, moest hij in de slotfase het hoofd buigen voor zijn teamgenoot Carlos Sainz.

De start van Max Verstappen was ronduit goed. Hij lag kortstondig op de vijfde plaats, maar moest al gauw Kimi Räikkönen en Felipe Massa laten gaan. Daarna was het voor Verstappen vooral een moeilijke race: “Na de eerste paar ronden merkte ik dat het niet goed ging. Door problemen met de achterbanden had ik geen tractie.”

In het laatste deel van race kwam de Toro Rosso-coureur snelheid te kort om een puntenfinish te kunnen verdedigen. “Ik verloor vermogen en moest de auto resetten. De batterij raakte leeg en moest extra herladen worden, waardoor ik veel snelheid verloor.”

Volgens Verstappen ligt het echter niet alleen aan de technische problemen dat hij net buiten de punten greep. Na zijn laatste pitstop zat hij naar eigen zeggen vast achter Nico Hülkenberg en Pastor Maldonado en daardoor sleten zijn banden veel sneller dan gehoopt. “Toen moest ik vervolgens ook nog plaats maken voor Räikkönen en Bottas, jongens die niet eens zoveel harder reden dan ik. Ook daardoor verloor ik tijd en het stelde Carlos Sainz in staat me met behulp van DRS te passeren.”

Max Verstappen ziet dus voor de tweede keer dit seizoen de finishvlag, maar zonder het gewenste resultaat. Hij zit echter niet bij de pakken neer, want over twee weken krijgt hij alweer een nieuwe kans. “Natuurlijk ga ik er in Monaco ook weer alles aan doen om punten te scoren”, besluit hij.

Sainz
In de andere Toro Rosso STR10 reed Sainz op het eind van de race dus niet alleen voorbij aan Verstappen, maar ook aan Red Bull-coureur Daniil Kvyat, al ging dat laatste niet zonder slag of stoot. De twee quasi-stalgenoten raakten elkaar bij het ingaan van bocht één, waarna Sainz de bocht afstak, Kvyat passeerde, de plek in handen hield en als negende finishte.

Kvyat was er niet over te spreken en vond dat Sainz straf moest krijgen, maar de wedstrijdleiding deed het af als een race incident. Sainz mag zijn negende plek en de twee bijbehorende punten dus houden. Over het incident heeft hij echter een heel andere mening dan Kvyat, zo laat hij blijken tegenover F1i.net. “Het was een hachelijk moment. Ik had DRS en zat naast Daniil, maar hij verdedigde veel te fanatiek.”

“Hij raakte mijn achterwiel, dus om een ongeluk te vermijden, moest ik wel rechtdoor. Ik heb volgens mij zo een flinke botsing voorkomen waar onze Red Bull-bazen niet blij mee zouden zijn geweest, dus volgens mij deed ik het juiste”, vertelt Sainz, die verder blij is dat hij – nadat hij door een slechte start vanaf P5 een tijd lang buiten de top tien reed – in de slotfase dus nog wat terug kon doen en toch nog punten scoorde voor eigen publiek.