Vijf ronden voor de finish eindigde Max Verstappens race in het gras naast het asfalt van Silverstone. Een elektronisch probleem was waarschijnlijk de boosdoener, aldus de Nederlander.

De tv-kijkers zagen Verstappen, die op dat moment vijfde lag, opeens achterwaarts in de grindbak staan. Hij reed nog weg, maar viel even later alsnog stil. “Ik remde aan voor bocht zestien. Het hele rempedaal viel weg, waardoor de achterwielen blokkeerden en ik van de baan af spinde”, zegt Verstappen op zijn site.

Daarna bleef de auto in de eerste versnelling hangen. “Ik denk dat het een elektronisch probleem van het brake-by-wire systeem was en niet iets met de versnellingsbak.”

Al vroeg in de race was er iets niet in de haak met de Red Bull, vertelt Verstappen. “In de eerste ronde trapte ik op de rem in bocht drie en ging de rem tot de grond. Ik kreeg toen al een waarschuwing van een brake-by-wire probleem. Daarna werkte alles weer prima, wat heel raar was. Normaal is het dan al klaar.”

‘Te langzaam’
Het eerste deel van de race lag Verstappen derde. Hij probeerde met één pitstop de finish te halen. “Gelukkig kwam er nog een safetycar, want een één-stopper ging niet lukken.” Door zijn extra stop verloor Verstappen een positie. Later reed Kimi Räikkönen hem voorbij. “We waren te langzaam op het rechte stuk om iets uit te kunnen richten. Ook na de safetycars, waarbij er een soort van dragrace is. Daar balen we van.”

De Nederlander blijft vertrouwen houden voor de laatste twee races voor de zomerstop, in Duitsland en Hongarije. “Gelukkig was de laatste race goed en de twee races daarvoor ook. Dit is racen. Ik heb het al vaker meegemaakt en het zal in de toekomst ook nog gebeuren. Maar natuurlijk was ik hier liever als vijfde gefinisht om punten te verzamelen, want nu hebben we niets.”