Een aantal coureurs mag dan klachten over de ‘waardeloze’ regenbanden hebben, volgens Pirelli bewees Max Verstappen in Brazilië dat ze prima werken.

Dat is het kalme verweer van Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery op de klacht van coureurs als Kimi Räikkönen, Marcus Ericsson en Romain Grosjean dat de regenbanden ‘waardeloos’ zijn.

Räikkönen, Ericsson en Grosjean crashten in Brazilië alle drie, maar volgens Hembery liet een andere coureur zien dat de full-wets het prima deden. “Max Verstappen leek aardig te gaan”, reageert Hembery tegenover Autosport met gevoel voor understatement. “Hij was indrukwekkend”, vindt Hembery.

“Wat mij betreft hebben we in Brazilië één van de beste races in onze zes jaar als bandenleverancier in de Formule 1 gezien”, durft Hembery zelfs wel te stellen. “Voor de toeschouwers was het ook zeker geen slechte race.”

Voor 2017, als Pirelli als onderdeel van ingrijpende regelwijzigingen bredere banden gaat leveren, is het ‘een uitdaging’ om het aquaplanningsprobleem op te lossen. “Maar we werken daar aan, om te beginnen door simulatiewerk te doen.”

Hembery stipt verder aan dat Pirelli tijdens de komende seizoenen sneller op problemen met haar banden in kan spelen, doordat het uitgebreidere bandentestprogramma’s mag gaan afwerken. Het mag daarbij ook tijdens het seizoen testen, dus Pirelli staat er volgens Hembery een stuk beter voor.

“Het zal in 2017 niet vanaf de eerste dag perfect zijn, maar we hebben nu in ieder geval de mogelijkheid gedurende het jaar aan veranderingen te werken. Dat is voor ons al een geweldige situatie om in te zitten, na drie seizoenen waarin we niet hebben kunnen testen.”