Vettel: ‘Formule 1 heeft geen kunstgrepen nodig’
Wereldkampioen Sebastian Vettel is nog niet heel erg gewend aan de verstelbare achtervleugel en KERS, terwijl hij dergelijke ‘kunstgrepen’ bovendien onnodig vindt.
Vettel heeft bij Red Bull nog niet eerder de beschikking gehad over KERS, terwijl de verstelbare achtervleugel voor iedereen natuurlijk nieuw is. "Het bedienen van de achtervleugel is best tricky", vindt hij dan ook. "Het is qua werking vergelijkbaar met de F-duct, dus als coureur wil je het eigenlijk zoveel mogelijk gebruiken, maar het is niet iets waar je heel snel aan gewend raakt."
"Qua werking zit er ook nogal wat verschil tussen of je de achtervleugel gebruikt als je banden nog goed zijn of als ze versleten zijn", vervolgt Vettel, die ook KERS nog niet helemaal onder de knie heeft: "Ook dat is een kwestie van wennen. Het is niet zo makkelijk om te gebruiken, dus er is veel oefening voor nodig."
Vettel heeft in gesprek met het Duitse Spiegel ook nog laten weten dat al dit soort 'kunstgrepen' die voor meer spanning moeten zorgen, wat hem betreft niet nodig zijn. "Er wordt steeds meer geld geïnvesteerd om de show te verbeteren, maar ik vraag me af of dat wel noodzakelijk is."
"De Formule 1 legt zijn oor nu namelijk te luister bij de kleine schare fans voor wie het nooit genoeg is en die altijd meer spektakel en inhaalacties willen zien. Ik vind dat een gevaarlijke ontwikkeling, want het betekent dat de Formule 1 steeds radicalere manieren moet vinden om dat voor elkaar te krijgen", waarschuwt Vettel.
De coureur uit Heppenheim vindt het belangrijk dat de veiligheid van de coureurs niet in gevaar gebracht wordt door de introductie van allerhande foefjes die het racen spannender moeten maken, zoals bijvoorbeeld de verstelbare achtervleugel.
Veel coureurs hebben inmiddels namelijk al aangegeven dat ze vraagtekens hebben bij het gebruik en de veiligheid hiervan, al denkt Vettel dat de coureursvakbond GPDA er wel voor zal zorgen dat het systeem geen lang leven beschoren is als het daadwerkelijk onveilig blijkt te zijn: "Als het zover komt, zullen we met alle coureurs bij elkaar komen en in beraad gaan, want de veiligheid staat voor ons natuurlijk voorop", besluit hij.