Tijdens de eerste vrije training in Rusland nemen vier jonge coureurs het stuur over van een reguliere rijder. Antonio Giovinazzi (Sauber), Artem Markelov (Renault), Lando Norris (McLaren) en Nicolas Latifi (Force India) mogen kilometers maken voor hun respectievelijke teams.

Ferrari-protegé Giovinazzi neemt het stoeltje over van Marcus Ericsson. Sauber maakte dinsdagmiddag bekend dat Giovinazzi er in 2019 coureur wordt en laat zijn nieuwe rijder meteen kilometers maken. Voor Giovinazzi is het zijn derde optreden dit seizoen; de Italiaan reed eerder al de trainingen in Duitsland en Hongarije.

Markelov, Norris en Latifi hebben in Rusland een druk weekend. Zij rijden naast VT1 namelijk het volledige programma van de Formule 2. Vooral op vrijdag is dat krap, omdat de vrije training van de Formule 2 een half uur na VT1 al begint.

Markelov maakt voor Renault zijn debuut in een GP-weekend. De Rus, vierde in de tussenstand van de Formule 2, heeft in Sotsji een thuisrace. Markelov neemt het stoeltje over van Carlos Sainz, die daar niet rouwig om is. “Ik zal hem proberen te helpen waar ik kan”, aldus Sainz. “Ik heb wat van de Formule 2 gezien dit seizoen en daaruit kan ik wel afleiden dat hij erg getalenteerd is en deze kans verdient.”

Kersvers Sauber-coureur Antonio Giovinazzi stapt in bij Sauber.

Bij McLaren mag 2019-coureur Lando Norris weer kilometers maken; het is nog onbekend wie hij vervangt in VT1. Norris mag regelmatig instappen sinds aangekondigd is dat hij in 2019 coureur wordt bij het Britse team. Rusland is voor Norris de derde keer in vier raceweekenden dat hij een training voor McLaren mag afwerken. “Hopelijk wordt dit weer een positieve stap in zijn ontwikkeling”, aldus Gil de Ferran, sportief directeur bij McLaren.

Nicholas Latifi keert bij Force India terug achter het stuur van de VJM11. Tijdens de eerste training vervangt hij Sergio Pérez. Latifi, momenteel negende in de Formule 2, rijdt voor de derde keer een training voor het team. Hij deed eerder dit jaar mee aan de vrije trainingen in Duitsland en Canada. “Mijn voornaamste doel is om goed werk voor het team te doen”, vertelt Latifi. “De auto heelhuids terugbrengen met goede data en feedback. Ik kijk ernaar uit!”