Tenzij er net als vorig jaar nog een reddingsplan uit de hoge hoed wordt getoverd, dreigt vanmiddag voorlopig voor het laatst een Grand Prix in Duitsland te worden verreden. ‘Misschien zijn de Duitsers een beetje autosportmoe.’

Ook spreekwoordelijk pakken de donkere wolken zich samen boven de Hockenheimring. Het Formule 1-contract van het circuit loopt af en de kans op een nieuwe overeenkomst is klein, zeker met concurrentie van Zandvoort. Hockenheim, de gemeente die voor 94 procent eigenaar is van het circuit, kan het zich financieel niet veroorloven om de Grand Prix te blijven organiseren. “We moeten alles terugverdienen met de kaartverkoop”, verklaart Jorn Teske, marketing­directeur van de Hockenheimring. “Zelfs met een uitverkocht huis is dat een uitdaging, laat staan als het iets minder gaat. Als er tienduizend mensen minder komen, hebben we een groot probleem. Dat risico kunnen we niet nemen. In het verleden hebben we dat wel gedaan en flinke verliezen geleden.”

Nico Hülkenberg vermoedt dat verzadiging de reden is dat de belangstelling voor de Formule 1 in Duitsland een tijdje geluwd was. “Misschien zijn de Duitsers een beetje autosportmoe”, zegt hij. “Met Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Nico Rosberg en Mercedes zijn we verwend met successen. Maar als autoland bij uitstek zou het spijtig zijn om geen Grand Prix meer te hebben. Hockenheim was het toneel van mijn eerste race in een formulewagen en ik heb er veel mooie momenten beleefd.”

Voor Sebastian Vettel betekent een zege op Hockenheim meer dan de 25 punten die ermee gepaard gaan. “Dit is letterlijk mijn grondgebied, ik ben hier een halfuur vandaan geboren en opgegroeid. Er is me dus veel aan gelegen om hier goed voor de dag te komen. Ik ken het circuit goed en ook de mensen die er werken. Ik weet hoe hard ze werken om het evenement te organiseren en hoe moeilijk het is om er iets mee te verdienen.” Aan passie voor auto’s geen gebrek in Duitsland, maar de landelijke overheid is niet bereid te investeren in promotie van de sport en de regio.

“Het zou zonde zijn als deze Grand Prix verdwijnt”, zegt Timo Glock, voormalig Formule 1-coureur en net als Vettel een jongen van de streek. “Ik heb hier veel gereden en hoewel ik er niet altijd evenveel geluk heb gehad – met in 2008 een zware crash – bewaar ik er veel mooie herinneringen aan. Het is een leuk circuit om te racen en er komt doorgaans veel publiek. Dit is puur een kwestie van geld. Anders dan in andere landen kan de organisatie hier niet op steun van de overheid rekenen.”

Kai Ebel, pitreporter voor de Duitse televisiezender RTL, noemt het onbegrijpelijk dat de Grand Prix van Duitsland dreigt te verdwijnen. “Duitsland heeft een grote autocultuur en hoort gewoon op de kalender thuis. De populariteit is het probleem niet. Onze kijkcijfers stijgen en de tribunes zitten weer net zo vol als in de goede oude tijd. Ook al komt een groot deel van de fans uit Nederland, het blijft de Duitse Grand Prix. Voor mij is Spa dichter bij huis, maar een race in eigen land is speciaal.” Wat Ebel betreft zou niet de gemeente of de deelstaat Baden-Württemberg, maar heel Duitsland zich achter de Grand Prix moeten scharen, zoals gebeurde om het WK voetbal van 2006 binnen te halen.

Dit is een bewerkte versie van een reportage uit editie 11-2018 van FORMULE 1 magazine.

Lees ook: Preview GP Duitsland komt er regen na zonneschijn?