Het team dat nu nog Virgin heet, gaat vanaf volgend jaar als Marussia door het leven. Dat betekent echt niet dat Virgin het team volledig verlaat. In tegendeel zelfs: “Ze blijven nauw bij ons betrokken.”

Het bedrijf Virgin is eigendom van de steenrijke zakenman Richard Branson (geschat vermogen: 4,2 miljard dollar). In de winter van 2009 kocht Branson zich met Virgin in bij Manor Motorsport, dat een toegangsbewijs had gekregen tot de Formule 1.

De geboorte van Virgin Racing, want zo ging het team als gevolg daarvan heten, was een feit. Het team debuteerde in 2010, waarna er zich aan het eind van dat jaar ineens een grote nieuwe partner en aandeelhouder aandiende: de Russische sportautofabrikant Marussia.

Marussia kocht een ‘aanzienlijk aandeel’ in het team en heeft sindsdien steeds meer invloed binnen Virgin Racing gekregen. Wat hier vervolgens weer uit is voortgevloeid, is dat de renstal binnenkort een naamswijziging zal ondergaan en vanaf 2012 verder gaat als Marussia Racing.

Deze gang van zaken betekent echter niet dat Virgin en Branson zich volledig terugtrekken uit het team: “Ze blijven namelijk wel nauw betrokken”, beklemtoont teammanager Graeme Lowdown in gesprek met persbureau Press Association, waarna hij bevestigt dat veel sponsoren in het team zijn gestapt vanwege Virgin en Branson: “Ze wilden toegang hebben tot de Virgin-bedrijven of Richard zelf, en dat blijft dus ook gewoon mogelijk.”

“De merknaam van Virgin zal de komende jaren namelijk prominent op onze auto blijven staan en Richard zelf zal ook gewoon naar de races blijven komen. Daarnaast blijft hij ons en onze sponsoren en partners helpen, want hij voelt zich verbonden aan het team en alles wat daarbij komt kijken.”

De naamswijziging en intensievere samenwerking met Marussia kan om al die redenen op steun van Virgins andere geldschieters rekenen, zo benadrukt Lowdown: “Al onze partners staan er vierkant achter, want ze zien in dat dit voor ons dé manier is om een goede structuur op te bouwen en vooruitgang te maken. Daarnaast hebben we een beslissing als deze uiteraard niet gemaakt zonder met onze sponsoren te beraadslagen en te spreken over het effect dat dit op hun reclamestrategie heeft.”