*

Voorbeschouwing: GP van Canada

Mischa Bijenhof

Mischa Bijenhof

6 juni 2018 17:30

Voorbeschouwing: GP van Canada
Sutton Images

Een race zonder einde, dat leek de Grand Prix van Canada van 2011. Met vier uur, vier minuten en 39 seconden op de klok is het de langste Grote Prijs uit de geschiedenis van het wereldkampioenschap Formule 1.

Het gaat al vroeg in de race mis tussen McLaren-teamgenoten Button en Hamilton.

In de negentiende ronde van de Grand Prix van Canada wordt de lucht boven het Circuit Gilles Villeneuve donker. Het regent al de hele dag, de race is van start gegaan achter de safetycar en in de zevende ronde komt die opnieuw de baan op nadat McLaren-teamgenoten Jenson Button en Lewis Hamilton elkaar hebben geraakt. “Ik zag niks in mijn spiegels, alleen een vage rode vlek. Dat bleek Lewis’ voor­vleugel, maar ik dacht dat het mijn eigen achtervleugel was. Ik stuurde naar rechts om de racelijn te nemen en voelde een klap.”

Hamilton valt uit, Button duikt de pits in voor intermediatebanden en krijgt een tijdstraf omdat hij te hard door de pitstraat rijdt. Een paar ronden later moet hij zijn banden weer omwisselen voor regenbanden en kort daarna besluit de wedstrijdleiding de race stil te leggen. Fotograaf Peter van Egmond zit achter op het circuit langs de baan, zonder zicht op een tv-scherm, en heeft geen idee wat er gaande is. “Dat de race gestaakt was, snapte ik wel, maar niet hoe lang dat zou duren. Intussen zat ik met al mijn fotospullen in de stromende regen. Ik wilde niet het risico lopen de herstart te missen, dus bleef ik zitten.”

Merel
De regen wordt steeds heviger en in de commentaarcabine van de BBC zit Martin Brundle. “Het was mijn eerste jaar als hoofd­commentator”, zegt de ex-coureur. “Daarvoor was ik altijd co-commentator geweest en ik vond het best lastig om de kar te trekken. Plotseling moest ik een pauze volpraten, want de BBC wilde live blijven uitzenden.”

Het is lang wachten op de grid als de race wordt stilgelegd.

Brundle heeft in zijn cabine gezelschap van David Coulthard. Er gaat een uur voorbij. Ergens probeert een verregende fotograaf zijn spullen droog te houden. Van Egmond: “Ik heb op een gegeven moment naar huis gebeld om aan mijn vrouw te vragen of ze de televisie wilde aanzetten. Misschien kon ik er zo achter komen of al bekend was wanneer de herstart zou komen. Ik zat half onder een struik en met een stuk plastic probeerde ik mezelf en mijn lenzen droog te houden.” Nog een uur verstrijkt: Brundle en Coulthard keuvelen vrolijk verder. Een vogel op de baan wordt hun onderwerp van gesprek. Een merel, denkt Coulthard, maar komen die voor in Canada? Tv-kijkers mogen hun suggesties insturen.

Domme fout
Om tien voor vier lokale tijd gaat de race achter de safetycar opnieuw van start. Vettel leidt, voor Kobayashi, Massa, Heidfeld, Petrov en Di Resta. Button is tiende. Als hij Fernando Alonso probeert in te halen, tikt hij hem van de baan, met de vierde safetycar­periode tot gevolg.

Button jaagt Vettel op en dwingt hem in een fout.

Bij de hervatting droogt de baan eindelijk op en gaandeweg kiezen alle coureur voor slicks. Button is nu tweede, achter Vettel. Die zegt: “Ik rekende erop dat het gat groot genoeg zou zijn om de race te winnen, maar in de laatste ronde zette hij me erg onder druk.” In bocht drie is het pleit beslecht: Vettel neemt te veel risico en gaat wijd, Button gaat er voorbij. “Een domme fout, achteraf”, vindt Vettel. “Ik blokkeerde mijn remmen, moest de auto naar buiten laten lopen om niet te spinnen en daardoor kwam ik op het natte deel terecht.”

Jenson Button wint de langste en natste race uit de Formule 1- geschiedenis. En passant boekt hij een ander record: nog nooit heeft een coureur een Grand Prix gewonnen door zes pitstops te maken. En Peter van Egmond? Die was de week na de race snipverkouden, maar had wél alle foto’s.

Uitzendtijden GP van Canada
Vrijdag
16:00 – 17:30 1e vrije training
20:00 – 21:30 2e vrije training
Zaterdag
17:00 – 18:00 3e vrije training
20:00 – 21:15 kwalificatie
Zondag
20:10 – 22:00 race

Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 8, 2017.

Gerelateerd