*

Voorbeschouwing – GP van Engeland: Superster van Silverstone

Daan de Geus

Daan de Geus

11 juli 2019 12:30

Voorbeschouwing – GP van Engeland: Superster van Silverstone
Motorsport Images

Met het nodige Engels chauvinisme wordt van Lewis Hamilton elk jaar goud verwacht op Silverstone. In debuutjaar 2007 zit dat er niet in, maar een jaar later onderstreept hij met een dominante zege in de regen dat hij een snel rijzende superster is. Al is hij dan al niet meer het lievelingetje.

Hij is door McLaren gemaakt en wordt door McLaren geleefd: Lewis Hamilton debuteert in 2007 in de koningsklasse en zit als coureur van het nogal formele team in een keurslijf dat hem dan al niet echt past. Natuurlijk, hij beseft hoe gezegend hij is – #blessed, zoals hij nu zou zeggen – en zijn succesvolle debuut maakt veel goed, maar los van de verwachtingen en de druk zijn het de vele optredens, interviews en evenementen waarvoor hij moet opdraven die hun tol eisen bij de 22-jarige rookie. “Dat zijn de zwaarste dingen die bij dit leven horen”, verzucht hij.

Lichter wordt het leven er het volgende jaar niet op, nadat hij in 2007 net naast de titel heeft gegrepen. The next big thing wordt desalniettemin een echte superster en komt nog meer onder een vergrootglas te liggen. Sponsoroptredens, zijn relatie met Nicole Scherzinger, feestjes, dure auto’s en exotische vakanties: daar gaat het steeds vaker over, en dan vooral of het een rol speelt bij de fouten die Hamilton in Canada en Frankrijk maakt. De Britse boulevardpers slijpt de messen. Hamilton verandert van publiekslieveling in het type love him or hate him.

Masterclass
Op Silverstone blijven de tienduizenden fans echter dol op hem. Voor hém staan ze langs de baan, ondanks dat ze er door regen en modder bijna vanaf spoelen. Het is er in 2008 namelijk noodweer. Auto’s drijven de parkeerplaats af, toegangswegen stromen vol met iedereen die het weer trotseert en de coureurs hebben het bar en boos op de natte baan tussen de plensbuien door. Hamilton komt vanaf de tweede rij goed van zijn plek, neemt gelijk twee tegenstanders te pakken en rekent in ronde 5 zijn teamgenoot Heikki Kovalainen in, die van poleposition is vertrokken.

Vanaf dat moment is het de grote Hamilton-show, een masterclass. Hij danst over het asfalt als zijn grote held Ayrton Senna in 1993 in Donington, vindt grip waar anderen slechts glibberen. Aanvankelijk kan Kimi Räikkönen het tempo nog volgen, maar na de eerste reeks pitstops lost regenkoning Hamilton ook The Iceman. In het vervolg bouwt hij een voorsprong op van 1.08 minuut: lichtjaren in de Formule 1.
(tekst loopt door onder de foto)

Op eigen benen
Ondanks de kou is het gejuich voor de lokale held hartverwarmend. De dag erna zijn ook de Britse kranten lovend. Hamilton kan weer even niks meer fout doen. Over zijn liefdesleven en levenswijze hoor je niemand meer. Zo gaat dat als je wint. Hamilton komt door zijn zege in de WK-stand bovendien op gelijke hoogte met Felipe Massa, die in Silverstone maar liefst vijf keer spint, en is weer titelkandidaat nummer één. Uiteindelijk pakt hij eind dat jaar ook zijn eerste titel.

Hamilton wordt daarmee echt een arrivé. De jaren erna wringt het corporate keurslijf van McLaren echter meer en meer. Titels blijven verder uit, zeges op Silverstone eveneens: McLaren heeft dan al de neergang ingezet die de laatste jaren dramatische vormen heeft aangenomen. Met zijn overstap naar Mercedes in 2013 ontworstelt Hamilton zich aan de houdgreep van het team dat hem al als karter onder de hoede had. Voortaan staat hij op eigen benen. Het maatpak wordt ingeruild voor hippe kleding en steeds meer tatoeages, blingbling en de jetset met supermodellen en celebrity’s. Het is een levensstijl die hem nog altijd veelbesproken maakt, maar sindsdien nog vier titels heeft opgeleverd, plus de afgelopen vijf jaar vier zeges in wat nu echt zijn Silverstone is.

Uitzendtijden GP van Engeland
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race

Dit artikel is eerder gepubliceerd in FORMULE 1 nr. 09, 2018. Dit is een bewerkte versie.