De Grand Prix van Mexico was in de vorige eeuw een klassieker op de Formule 1-kalender, maar bloedde door gebrek aan geld, belangstelling en nationale racehelden dood. Totdat de Mexicaanse miljardair Carlos Slim zich ermee ging bemoeien.

Nog geen tien jaar geleden voerde Carlos Slim Helú de hitlijst van rijkste man op de planeet aan. De zakenman die zijn geld met América Móvil in de telecommunicatie verdiende staat volgens zakenblad Forbes nog steeds in de top-10 met een geschat vermogen van een slordige zestig miljard euro. Een fractie daarvan investeert hij jaarlijks in Escudería Telmex, een programma dat vooral Mexicaanse coureurs op alle mogelijke terreinen ondersteunt, met name financieel.

Sergio Pérez is het bekendste product van het project, dat ook Esteban Gutiérrez klaarstoomde voor de Formule 1. De voormalige teamgenoot van Giedo van der Garde in de GP2-klasse stapt in 2011 bij Sauber, destijds zieltogend, de Formule 1 binnen. Pérez is de vervanger van Nick Heidfeld, toch niet de minste. Met Telmex, een onderdeel van Slims imperium, als nieuwe titelsponsor zijn de grootste financiële zorgen voor de Zwitserse renstal in één klap voorbij.

Pérez nam flink wat aan Slim gelieerde bedrijven met zich mee naar Sauber.

“Dit is een belangrijke stap”, meent Slim. “Ook voor het Telmex-raceproject. We hebben nu weer een Mexicaanse topcoureur in de Formule 1.” Pérez is de eerste in dertig jaar, nadat Hector Rebaque in 1981 zijn laatste GP heeft gereden voor Brabham. De debutant laat meteen zien uit het juiste racehout te zijn gesneden. Hij krijgt veel lof toegezwaaid. Twee jaar later volgt de overstap naar McLaren, waar Slim zich met zijn bedrijf Claro als sponsor aan verbindt. Wie Pérez in huis haalt, krijgt er wat miljoenen van Slim bij. En dat is voor bijna alle teams, continu op zoek naar nog meer sponsorgeld, een aantrekkelijk vooruitzicht.

De telecommiljardair heeft zich via zijn oogappel razendsnel in de Formule 1 opgewerkt. Hoewel Slim geen team bezit, is zijn invloed bij McLaren voel- en zichtbaar. Het sponsorschap is voor de Mexicaanse mecenas een heel aardig alternatief. Eerdere pogingen om de inboedel van Honda F1 op te kopen en later om samen met mediatycoon Rupert Murdoch de commerciële rechten van de Formule 1 in handen te krijgen, zijn mislukt. Maar hij heeft in de koningsklasse nu vaste voet aan de grond, ook via zijn zoon, die namens Mexico de belangen bij de internationale autosportfederatie FIA behartigt.

Carlos Slim senior en junior hebben miljoenen in Mexico’s Formule 1-aanwezigheid gestoken.

Masterplan
Het eerste deel van Slims masterplan, een Mexicaanse coureur van niveau in de Formule 1, is geslaagd. Tijd voor het volgende: de terugkeer van de Grand Prix op het Autódromo Hermanos Rodríguez. Ooit het strijdtoneel van bloedstollende races, de laatste in 1992, en met de beruchte bocht Peraltada als grootste en levensgevaarlijke uitdaging. Slim zet hoog in: het circuit gaat voor 50 miljoen euro op de schop, Formule 1-huisarchitect Hermann Tilke past het op de tekentafel aan de eisen van de moderne tijd aan. “Er is naast de Grands Prix in Brazilië en de Verenigde Staten in beide Amerika’s ruimte voor meer races. Onze economie draait goed, Mexico is een stabiel land en we hebben coureurs met wie de fans zich kunnen identificeren”, beweert Slim, die in Mexico-Stad ook een museum van 800 miljoen euro heeft neergezet waar hij zijn privékunstcollectie ­– met werk van Van Gogh, Picasso en Matisse – permanent tentoonstelt.

Langzamerhand vallen alle puzzelstukjes op hun plaats, zo concludeert hij tevreden. In 2015 keert de race in Mexico terug op de kalender. Slim maakt voor de start een inspectierondje over het Autódromo Hermanos Rodríguez, geniet en wordt hartstochtelijk toegejuicht. Het nummer is een groot succes. In drie dagen passeren 336.000 mensen de entreepoorten, de sfeer in het oude honkbalstadion is grandioos. “Dit is het beste publiek dat ik ooit heb meegemaakt”, zegt Nico Rosberg na zijn overwinning.

Rosberg geniet van ‘het beste publiek ooit’ in Mexico.

Uitzendtijden GP van Mexico
Vrijdag 25 oktober
17:00 – 18:00 uur 1e vrije training
21:00 – 22:30 uur 2e vrije training
Zaterdag 26 oktober
17:00 – 18:00 uur 3e vrije training
20:00 – 21:00 uur kwalificatie
Zondag 27 oktober
20:10 uur race