Dit jaar wordt er voor de zestigste keer een WK-race op Monaco gereden. De race stond in het debuutjaar van de Formule 1 in 1950 al op de kalender, maar was er van 1951 tot en met 1954 niet bij. Sindsdien heeft het altijd op de kalender gestaan. Mede door de historie en de pracht en praal rond het circuit is het de meest prestigieuze Grand Prix van het jaar.

De oud-coureur die de FIA dit weekend bijstaat is Tom Kristensen. De Deense racecoureur heeft veel race-ervaring, maar kwam nooit in actie in de Formule 1.  Wel is hij de meest succesvolle coureur in de historie van de 24 uur van Le Mans. Hij won het evenement maar liefst acht keer. Vorig jaar werd hij tweede.

Het circuit
Monaco is het kortste circuit op de kalender met een baanlengte van 3.340 meter. Het ronderecord staat op naam van Michael Schumacher in 1:14.439. Met het totaal van maar liefst 78 ronden leggen de coureurs 260,520 kilometer af. Het is daardoor de enige baan waar de Formule 1-rijders de driehonderd kilometergrens niet passeren. Het circuit heeft één DRS-zone. Deze bevindt zich op het rechte stuk van start/finish. Het detectiepunt ligt tussen bocht 16 en 17, van de in totaal 19 bochten.

Monaco circuit

Historie
De meest opmerkelijke race uit de geschiedenis in Monaco is waarschijnlijk de Grand Prix van 1996. Een regenbui maakt dat het hele veld op intermediates start, Jos Verstappen uitgezonderd. Na de eerste bocht is de race voor de Nederlander echter voorbij. Een zeldzaam foutje van polesitter Schumacher zorgt ervoor dat ook zijn race in de eerste ronde voorbij is. Terwijl het inhalen op Monaco niet makkelijk is, laat Olivier Panis zien dat het wel degelijk mogelijk is. Vanaf de veertiende plaats stoomt de Fransman op naar plaats zeven. Als hij vroeg naar binnen duikt voor slicks, komt hij zelfs op plaats drie terecht. Damon Hill rijdt onbedreigd voorop als zijn motor het begeeft. Jean Alesi krijgt de koppositie in zijn schoot geworpen, maar ook hij valt uit als zijn achterwielophanging breekt. Als de race na twee uur afgevlagd wordt, rijden er nog maar een handjevol auto’s op de baan met Panis voorop. Hij pakt in Monaco zijn eerste en enige Formule 1-zege. Er zijn overigens nog twee andere rijders die hun enige winst op Monaco pakte: Pierre Beltoise (1972) en Jarno Trulli (2004).

Olivier Panis 1996

Vorig jaar
Michael Schumacher doet alles goed en pakt poleposition. Helaas voor de Duitser krijgt hij niet de kans om zijn eerste plaats te verdedigen. De race ervoor in Spanje doet de Duitser namelijk wel wat fout. Hij rijdt achter op Bruno Senna en moet in Monaco vijf startplaatsen inleveren. Mark Webber erft pole en domineert de race eigenlijk van start tot finish. Hoewel Nico Rosberg en Fernando Alonso binnen de seconde van de Australiër zitten, kunnen zij hem niet voorbij in de smalle straten. Sebastian Vettel schuift door een goede strategie en een langzaam rijdende Webber uiteindelijk van plaats tien naar plaats vier. Na 2010 is hij opnieuw de beste in het vorstendom. Het is tevens de derde Red Bull-zege in Monaco op rij. 

Dit jaar
Ondanks een klinkende overwinning in Spanje ziet Alonso zichzelf niet winnen in Monaco. De Spanjaard tipt de snel kwalificerende Mercedes als gedoodverfde favoriet. En waarom ook niet? In de smalle straten wordt je immers niet zo makkelijk voorbij gereden. Dit is dus de kans voor Mercedes om hun kwalificatiesnelheid om te zetten in een raceoverwinning. Toch zal Alonso niet bij de pakken neer gaan zitten en meedingen om de overwinning. Saillant detail is dat als hij in zijn Ferrari wint dat de eerste overwinning van de Italianen op Monaco zou zijn sinds 2001, toen Schumacher de race won. Ook Webber en zijn teamgenoot en WK-leider Vettel zullen de race weer naar hun toe willen trekken. De Oostenrijkse renstal heeft alle kans om zijn vierde overwinning op rij te pakken. De tot nu toe meest succesvolle constructeur in Monaco, McLaren, lijkt er dit jaar niet aan te pas kunnen komen.

In de spotlights
Voor Webber is het belangrijk om te laten zien dat hij Grands Prix kan winnen. Er kloppen immers meerdere mensen op de deur voor zijn gewilde zitje. De Australiër weet wat het is om hier te winnen. Een overwinning zou na 2010 en vorig jaar zijn derde zijn. Een andere coureur die gebrand is op een goed resultaat is Giedo van der Garde. Na zijn ongelukkige uitval in Spanje zou de Nederlander nu kunnen laten zien waar de auto toe in staat is. Een chaotische race met veel uitvallers zou de Nederlander misschien zelfs in de punten kunnen brengen, maar voorlopig moet Van der Garde zich gewoon concentreren op het rijden van solide races.

Banden
Pirelli neemt de superzachte (rood) en zachte (geel) band mee naar Monaco. Veel mechanische grip is immers gewenst op de smalle straten.

Foto’s: Sutton Images