Dit weekend staat de laatste Grand Prix vóór de zomerstop op het programma. De Hungaroring is het decor voor wat na het overlijden van Jules Bianchi ongetwijfeld een emotioneel weekend zal worden.

Het Hongaarse evenement mag dit weekend dertig kaarsjes uitblazen. De Grand Prix van Hongarije op de Hungaroring staat immers alweer drie decennia lang onafgebroken op de Formule 1-kalender. Daarmee komt het op gelijke hoogte met ons eigen Circuit Park Zandvoort, waar in het verleden ook dertig Grands Prix werden verreden.

De Hungaroring is een kort en bochtig baantje en wordt daarom vaak in adem genoemd met Monaco. Het is het langzaamste permanente circuit van de kalender, waardoor er wellicht kansen liggen voor de teams die er op snelle banen als de Red Bull Ring en Silverstone niet aan te pas kwamen.

Op zondag leggen de coureurs zeventig ronden af op het 4.381 meter lange circuit. Elke ronde hebben ze twee DRS-zones tot hun beschikking, te weten op startfinish en na bocht één. Voor beide zones geldt hetzelfde detectiepunt.

1986
In 1986 wordt er nabij Boedapest voor het eerst een Grand Prix verreden achter het IJzeren Gordijn. De Hungaroring is één van de eerste circuits die specifiek voor de Formule 1 ontwerpen en gebouwd werd. Ruim 200.000 man krijgen op zondag een mooie race voorgeschoteld.

Ayrton Senna start de race in zijn fraaie zwarte Lotus-bolide van poleposition. Schuin achter hem staat Williams-coureur Nelson Piquet. Piquet verliest bij de start echter twee posities aan Alain Prost en teamgenoot Nigel Mansell, maar Piquet stelt orde op zaken. In de twaalfde ronde zet hij zelfs zijn bolide succesvol naast die van Senna op weg naar de eerste bocht. De Williams-coureur lijkt zodoende af te stevenen op een overwinning, maar Senna gaat er na de stop van Piquet eens goed voor zitten.

Zo goed zelfs dat hij na zijn eigen stop weer voor Piquet de baan op komt. En dus begint het liedje weer van voren af aan. Het tafereel wat volgt wordt vandaag de dag nog dankbaar gebruikt voor promotiefilmpjes over Formule 1. Piquet stuurt zijn Williams op het rechte stuk buitenom voorbij de Lotus van Senna, om vervolgens in full opposite lock de eerste bocht in te duiken. Piquet wint. Moraal van het verhaal: inhalen op de Hungaroring kan.

omschrijving

Vorig jaar
D
aniel Ricciardo pakt in een knotsgekke en door regen beïnvloede race zijn tweede overwinning van het seizoen. De Australiër doet niks verkeerd en klopt Fernando Alonso en Lewis Hamilton in een rechtstreeks duel. Het volledige raceverslag lees je hier.

In de spotlights
Komend weekend zal het in Hongarije waarschijnlijk over één man gaan: Jules Bianchi. Het overlijden van de Fransman komt als een schok, zeker voor een generatie coureurs die het niet meer gewoon is om een directe collega uit de Formule 1 te verliezen.

Max Verstappen kijkt uit naar het Hongaarse raceweekend. De karakteristieken van het circuit passen volgens de Nederlander goed bij de Toro Rosso-bolide en dus voorziet hij een van de betere weekenden van het jaar. Vader Jos kan hem wellicht nog enkele tips influisteren. In 1994 pakte hij in de Benetton zijn eerste van twee Formule 1-podiumplaatsen.

De Hongaroring is in het verleden misschien wel dé plek bij uitstek gebleken voor coureurs om hun eerste overwinning te pakken. Zo zette Fernando Alonso met zijn Renault in 2003 de dat dominante combinatie Schumacher/Ferrari op een rondje op weg naar zijn eerste zege. Maar Fernando Alonso is niet de enige coureur die in Hongarije voor het eerste op de hoogste trede mocht plaatsnemen. Een overzicht van de laatste tien winnaars:

2014 – Daniel Ricciardo
2013 – Lewis Hamilton
2012 – Lewis Hamilton
2011 – Jenson Button
2010 – Mark Webber
2009 – Lewis Hamilton
2008 – Heikki Kovalainen (eerste en enige overwinning)
2007 – Lewis Hamilton
2006 – Jenson Button (eerste overwinning)
2005 – Kimi Räikkönen

De driver steward van dienst is dit weekeind Emanuele Pirro. De Italiaan wordt sinds zijn eerste aantreden in 2010 regelmatig aangewezen om die rol te vervullen. Pirro reed in zijn actieve Formule 1-carrière drie punten bij elkaar, maar boekte daarna meerdere grote successen in de langeafstandsracerij.

Banden
Pirelli neemt naar Hongarije de zachte en de medium banden mee.