Downforce, downforce en nog eens downforce. Daar draait het om op de Hungaroring, waar Lewis Hamilton met vijf overwinningen regeert. Sebastian Vettel zal zijn trukendoos dus open moeten gooien, wil hij als kampioenschapsleider de zomerstop in gaan.

Na tien van de twintig races bedraagt het verschil tussen de nummers één en twee namelijk één punt. Met de kleinst mogelijke marge is Sebastian Vettel momenteel nog de kampioenschapsleider, maar Mercedes en Lewis Hamilton lijken in de ontwikkelingsrace afstand te nemen van Ferrari en Vettel. Eén ding is zeker, geen van beide titelrivalen wil de zomerpauze in gaan als de nummer twee, want dat zou de geplande vakantie geen goed doen.

Tussenstand WK.

De laatste veldslag vóór de welverdiende rust wordt gestreden op de Hungaroring, dat gelegen ligt in een dal en zodoende wel iets weg heeft van een arena. Voor toeschouwers is het ideaal, omdat ze een goed overzicht hebben over een groot deel van de baan.

Die baan is 4.381 meter lang, wat betekent dat er 70 ronden gereden moeten worden om aan de minimale raceafstand van 305 kilometer te voldoen. Ondanks de weinige rechte stukken hebben ze er toch twee weten te vinden die zich lenen voor een DRS-zone: startfinish en de aanloop naar bocht twee.

Vorig jaar
Nee, Kimi Räikkönen was niet blij met Max Verstappen, die in de ogen van de Fin veel te agressief, maar wel doeltreffend verdedigde. Een plekje op het podium leverde het geen van beiden op, dat was bestemd voor Lewis Hamilton, Nico Rosberg en Daniel Ricciardo. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

Deze coureurs van het huidige deelnemersveld wonnen elk één of meerdere GP’s in Hongarije.

Hamilton: 5x

Alonso: 1x

Räikkönen: 1x

Ricciardo: 1x

Vettel: 1x

 

 

 


In de spotlights

Met het aantal van 67 staat Lewis Hamilton vooralsnog tweede in de lijst van coureurs met de meeste polepositions achter hun naam. Als hij dit weekend echter de rapste tijd weet te klokken in de kwalificatie komt hij op gelijke hoogte met Michael Schumacher. ‘Der Recordmeister’ had daar echter ruim achttien actieve racejaren voor nodig, Hamilton staat op het punt dat kunstje in elf jaar te klaren.

Met vijf zeges achter zijn naam toont Hamilton aan dat hij zich thuis voelt op de Hungaroring. Hetzelfde kan en moet worden gezegd van Kimi Räikkönen, die niet minder dan zeven keer het podium mocht bestijgen, een statistiek die hij deelt met Michael Schumacher en Ayrton Senna. Een achtste podiumplaats kan hem komend weekeinde op eenzame hoogte brengen.

De Hungaroring is meer dan eens het decor geweest voor de eerste overwinning van coureurs. Zo reed Fernando Alonso in 2003 in de Renault naar de zege, door en passant de dat jaar dominante Ferrari van Michael Schumacher op een ronde te zetten. Dit weekend hoopt hij door alle straffen die hij vorig raceweekend al incasseerde om nu met fris materiaal aan de start te kunnen staan, eindelijk weer eens te scoren. Motorvermogen is op het ‘Mickey Mouse-baantje’ immers van minder groot belang, een gegeven dat ook Red Bull in de kaart moet kunnen spelen.

“Gelukkig zijn er niet veel rechte stukken”, zo laat Max Verstappen dan ook optekenen in zijn voorbeschouwing op het weekend op zijn eigen website Verstappen.nl. De Nederlander ziet continu verbetering bij Red Bull, dat volgens Verstappen wel nog altijd op zoek is naar een betere balans en meer downforce op de wagen, wat in Hongarije geen overbodige luxe is.

Driver Steward: Derek Warwick

Bandenselectie Pirelli: Medium, soft, supersoft

©Pirelli