Mercedes hoopt dit weekend de titelstrijd voor constructeurs in haar voordeel te beslechten. Het decor daarvoor is het Sochi Autodrom, het circuit waar het Duitse team dat vorig jaar ook al voor elkaar kreeg.

De Formule 1 doet dit weekend voor de tweede keer het Sochi Autodrom aan. De baan kronkelt tussen de ijshallen en stadions door, gebruikt voor de Olympische Winterspelen van 2014. Ook dit circuit komt weer uit de koker van Hermann Tilke.

Het startfinish-complex mag worden beschouwd als een permanent deel van het circuit, terwijl de wegen tussen de sportcomplexen door voor een deel mogen worden beschouwd als stratencircuit. Het asfaltlint is 5.848 meter lang en wordt gekenmerkt door een keur aan 90-graden bochten en twee lange rechte stukken. Niet geheel ontoevallig zijn deze aangewezen als DRS-zones, met elk een eigen detectiepunt. De strijd is op zondag na 53 ronden gestreden.

Vorig jaar
De eerste Grand Prix van Rusland is eigenlijk al na de eerste bocht beslist. Hamilton komt wat minder goed weg van pole position dan Nico Rosberg naast hem, wat de Duitser het idee geeft dat hij wel een inhaalpoging kan wagen bij het aanremmen van de eerste bocht. Rosberg verremt zich echter, komt naast de baan terecht, en moet na een pitstop vanwege flatspots de achtervolging inzetten. Het levert hem alsnog de tweede plaats op, achter Lewis Hamilton. Mercedes viert niet alleen de een-twee, maar ook het binnenhalen van de constructeurstitel. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

omschrijving

In de spotlights
Inmiddels is er weer een tweetal coureurs zeker van een plekje op de grid voor volgend jaar. Jenson Button voegt nog een jaar toe aan het dienstverband dat in 2010 begon bij McLaren, terwijl Lotus-coureur Romain Grosjean begint aan zijn afscheidstour bij dat team. De Fransman verkast volgend jaar voor een nieuw avontuur naar het nieuwe Haas F1.

Rusland heeft nog geen rijke autosporthistorie en Russische F1-coureurs zijn in het verleden schaars gebleken. Daarom zullen alle lokale ogen des te meer gericht zijn op Daniil Kvyat. De Rus wil graag de teleurstelling van vorig jaar, toen hij in de Toro Rosso als vijfde mocht starten, maar niet verder kwam dan de veertiende eindklassering, wegpoetsen met een goed resultaat, zowel voor hemzelf als voor het thuispubliek.

Terug van weggeweest: Roberto Merhi. De Spanjaard keer terug in wat hij ongetwijfeld zal beschouwen als ‘zijn’ stoeltje, nadat Alexander Rossi de voorbije twee races mocht aantreden namens Manor.

De net achttien geworden Max Verstappen staat wederom voor de uitdaging zich een nieuw circuit eigen te maken. Het verleden heeft echter aangetoond dat dit geen probleem is voor de Limburger. Verstappen denkt bovendien dat het circuit goed bij de Toro Rosso past, dus dat punten in het verschiet liggen.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Derek Daly. De geboren Ier beschikt als voormalig F1-coureur niet over een bijster indrukwekkend palmares, maar reed in vijf jaar tijd toch vijftien punten bij elkaar.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Rusland de zachte en de superzachte banden mee. Dat is slecht nieuws voor Mercedes, dat in Singapore met dezelfde bandenselectie niet vooruit te branden was. Mercedes waakt dan ook voor een herhaling, maar hoopt tegelijkertijd in Rusland de tweede opeenvolgende constructeurstitel binnen te slepen.