David Coulthard bestempelde de Grand Prix van Singapore al ooit als een ‘moderne klassieker’. De Aziatische nachtrace valt eigenlijk al niet meer weg te denken van de Formule 1-kalender.

Toch staat de race onder kunstlicht nog maar voor de zevende keer op het programma. Het evenement werd in 2008 door zowel de coureurs als de fans goed ontvangen. Niet alleen de baan wordt gewaardeerd, ook al hele ambiance eromheen valt bijzonder in de smaak.

Het circuit meet een lengte van 5.065 meter. Dat betekent dat er op zondag 61 ronden gereden dienen te worden. Dat zijn overigens geen hele snelle ronden, waardoor de Singaporese Grand Prix, ook zonder incidenten, de langste zit is van de kalender. In Monaco gaat het weliswaar nog een stuk langzamer, maar daar maken ze de 305 kilometer niet vol.

De verlichte omloop telt in totaal twee DRS-zones met twee aparte detectiepunten. De ene zone ligt op startfinish, terwijl de andere gelegen ligt tussen bocht vijf en zeven. Vorig jaar werd voor het eerst de ‘Singapore Sling’, een voor Formule 1-auto’s te krappe chicane, vervangen door een ‘gewone’ linkerbocht. Ten opzichte van vorig jaar is de omloop, afgezien van wat nieuw asfalt en aangepaste vangrails, onveranderd gebleven.

Historie
In het recente verleden bleken slechts drie coureurs in staat de Grand Prix van Singapore op hun naam te schrijven, te weten Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Laatstgenoemde wist zelfs de laatste drie edities te winnen. De drie overwinningen van Vettel maken Red Bull het meest succesvolle team in Singapore. Sterker nog, het is het enige team dat meer dan één keer wist te winnen. Renault, McLaren en Ferrari verdeelden de overige drie overwinningen.

In de zes voorgaande edities werd de Grand Prix vier keer gewonnen vanaf poleposition. Inhalen is bepaald geen sinecure, en dus is de kwalificatie belangrijker dan op de meeste andere circuits. Eén van de overwinning die niet vanaf de eerste startplaats geboekt werden, was bovendien even kunstmatig als het licht boven de baan. Fernando Alonso won in 2008, nadat Renault teamgenoot Nelson Piquet vroeg opzettelijk te crashen.

Vorig jaar
Er staat in 2013 geen maat op Sebastian Vettel. De Duitser rijdt de nummer twee van de race, Fernando Alonso, op een halve minuut. Het derde plekje op het podium was voor Kimi Räikkönen. Het verslag van die race lees je hier.

Dit jaar
Alan Jones is komend weekeinde de driver steward van dienst. De Australische wereldkampioen van 1980 vervult die rol alweer voor de vijfde keer. Hij won in zijn Formule 1-carrière twaalf Grands Prix, pakte zes polepositions en reed dertien snelste ronden.

Dit weekend zullen de heren coureurs voor het eerst te maken krijgen met de aangescherpte regels rond de communicatie over de boordradio. Dat betekent dat ze meer op zichzelf aangewezen zullen zijn en niet langer meer aan de hand van een engineer mee worden genomen.

Vorig jaar werd met de vorige generatie F1-motoren 46 procent van de ronde vol gas gegeven. Dat zou dit jaar wel eens anders kunnen zijn, aangezien de coureurs niet meer dan honderd kilo brandstof mogen verbruiken. Het vele optrekken en afremmen maken het echter tot een weinig brandstofzuinig circuit.

In de spotlights
Kevin Magnussen deed van zich spreken in Monza. De jonge Deen was snel, maar volgens de wedstrijdleiding te onstuimig. Het leverde hem een tijdstraf op, waardoor hij in de rangschikking een paar plaatsen in moest leveren. Desondanks lijkt Magnussen zich meer en meer op zijn gemak te voelen in de McLaren, iets wat hem niet verkeerd uit zal komen komend weekend. Hij is van het volledige veld namelijk de enige coureur die nog geen meter heeft gereden op het Marina Bay Street Circuit.

Daniel Ricciardo zou komend weekend wel weer eens hoge ogen kunnen gooien. Het nadeel van de Renault-motor ten opzichte van de Mercedes-krachtbron is in Singapore minder groot dan op banen als Monza en Spa. Bovendien maakt de Australiër dit seizoen weinig fouten, één van de belangrijkste voorwaarden om überhaupt aan de streep te komen.

Kamui Kobayashi zal ook in Singapore gewoon plaatsnemen achter het stuur van zijn Caterham. Dat betekent dat een mogelijk racedebuut voor Roberto Merhi nog even uitblijft.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Singapore de zachte en de superzachte band mee.