Werkten de coureurs in Monza nog de op papier kortste race van de kalender af, twee weken later wordt in Singapore de langste Grand Prix verreden. De Grand Prix mag sinds de eerste editie in 2008 al tot één van dé klassiekers van de kalender worden gerekend.

De race op het Marina Bay Street Circuit mag in theorie dan de langstdurende zijn van de kalender, maar er wordt zeker niet langzamer gereden dan in de straten van het prinsdom Monaco. In tegenstelling tot Monaco leggen de coureurs in Singapore namelijk wel de minimale raceafstand af van 305 kilometer.

Het circuit heeft sinds zijn intrede in 2008 al enkele, zij het minimale, veranderingen ondergaan. In 2013 werd bijvoorbeeld de Singapore Sling, een voor Formule 1 auto’s eigenlijk veel te krappe chicane, vervangen door een enkele linkerbocht. De chicane die daar op volgt, is voor dit jaar juist weer wat krapper geworden. Waar de auto’s voorheen via de rechter weghelft de Anderson Bridge overstaken, pakken ze nu de linker weghelft.

Alle aanpassingen hebben er nu toe geleid dat de totale lengte van het circuit 5.065 meter bedraagt. De race telt 61 ronden en de coureurs hebben twee DRS-zones tot hun beschikking. Op startfinish mag de achtervleugel plat, als ook op het rechte stuk na bocht vijf. Beide zones hebben een eigen detectiepunt.

2008
De aanloop naar de eerste Grand Prix van Singapore had heel wat voeten in de aarde. Men maakte zich zorgen over wat regenval onder het kunstmatige licht zou doen met het zicht van de coureurs. Enkele kerbstones werden gevaarlijk bevonden, maar hersteld, en uiteindelijk konden organisatoren van het evenement in de diepe zondagnacht concluderen dat het een groot succes was.

Het was pas een jaar later dat er alsnog een zwart randje omheen kwam te zitten. Fernando Alonso had de Grand Prix in 2008 namelijk niet op eigen kracht gewonnen. De Renault-teamleiding had Alonso’s toenmalige teamgenoot Nelson Piquet jr. de opdracht gegeven te crashen. De daaropvolgende safety car moest Alonso in staat stellen zich een weg naar voren te banen en dat scenario pakte prima uit.

Twaalf maanden later was de vreugde een stuk minder groot. De grote bazen van het team werden uit de Formule 1 verbannen, hoofdsponsor ING trok zich onmiddellijk terug en Nelson Piquet jr. werd als coureur eigenlijk al niet meer bijzonder serieus genomen.

Vorig jaar
Een jaar geleden kregen de titelaspiraties van Nico Rosberg een flinke knauw te verwerken toen problemen met zijn stuur hem parten speelden. Lewis Hamilton was in een verder weinig boeiende race daardoor de lachende eerste. Op het podium werd hij vergezeld door het Red Bull-duo Vettel/Ricciardo. Het volledige raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Valtteri Bottas viert in Singapore een bescheiden mijlpaal. De Fin treedt aan voor zijn vijftigste Grand Prix-deelname. Hij zal erop gebrand zijn het jubileum op te leuken met een klinkend resultaat, al past het Marina Bay Street Circuit op papier niet heel goed bij Williams-bolide.

De Toro Rosso van Max Verstappen zou daarentegen in theorie prima uit de voeten moeten kunnen in de verlichte straten van Singapore. Verstappen heeft dan ook goede hoop op flink wat punten. Ook in Monaco ging immers bepaald niet slecht tot aan de crash met Romain Grosjean.

Kijkend naar de racewinnaars uit het verleden lijkt Sebastian Vettel een belangrijke uitdager te kunnen zijn voor de Mercedessen. Al drie keer wist de Duitser in Singapore als winnaar over de streep te komen. Tel daarbij op dat het voordeel van de betere Mercedes-krachtbron minder significant is op het langzame stratencircuit dan elders en Sebastian Vettel is een kracht om rekening mee te houden. Een overzicht van de winaars uit het recente verleden:

2014: Lewis Hamilton
2013: Sebastian Vettel
2012: Sebastian Vettel
2011: Sebastian Vettel
2010: Fernando Alonso
2009: Lewis Hamilton
2008: Fernando Alonso

De grootste verrassing komt nog voor dat er een meter is gereden toch wel uit de hoek van Manor-Marussia. De renstal wees de Amerikaan Alexander Rossi aan om in vijf van de zeven resterende races het stoeltje over te nemen van Roberto Merhi. Dat betekent dat Rossi komend weekend zijn racedebuut maakt na eerder enkele vrijdagtrainingen te hebben gereden voor eveneens Marussia en Caterham.

De oud-coureur die de FIA-stewards bijstaat, is komend weekend Martin Donnelly. De Brit reed in 1989 alleen de Grand Prix van Frankrijk voor Arrows. In 1990 reed hij twaalf van de zestien races voor Lotus. Zijn beste resultaat is een zevende plaats in Hongarije, wat met de telling uit die tijd betekent dat hij nooit een punt heeft gescoord.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Singapore de zachte en de superzachte banden mee.