Beste Nando,

Toen ik naar de Grand Prix van Bahrein keek viel me op dat het nieuwe Super Aguri ontzettend langzaam is. Dit komt natuurlijk door het oude chassis. Nu is mijn vraag, waarom hebben ze bij Super Aguri niet een jaar gewacht om zich goed te kunnen voorbereiden? Ze zullen dit jaar namelijk alleen maar achteraan rijden en bovendien zitten ze andere teams ook nog eens in de weg. Waarom moesten ze halsoverkop een team in elkaar zetten?

Groet,
Raffi van Reekum
 
Goede vraag. Dezelfde vraag die naar boven kwam toen Honda in het najaar van 2005 met de plannen naar buiten kwam dat het, in navolging van Red Bull, ook met een soort opleidingsteam zou komen. Dat was aan de vooravond van de Grand Prix van Japan.

Op het eerste gezicht leek het een ietwat rare zet. Halsoverkop proberen in 2006 te debuteren terwijl je nog niet eens een auto hebt. Wacht een jaar; regel je zaakjes goed en kom dan aan de start. Dat zou je zeggen.

Maar het team (na de race in Japan bleek het om de formatie van oud-Formule1-coureur Aguri Suzuki te gaan) besloot dat niet te doen. Ze kocht van de oude fabriek van Arrows en de chassis. Het geld (de 46 miljoen dollar van Honda) kwam vrij zich in te kopen en Super Aguri contracteerde twee rijders, onder wie Takuma Sato.

Dat is direct het eerste deel van het antwoord op je vraag. Honda stond in Japan onder grote druk om de bij BAR-Honda overbodig geworden Sato (hij presteerde slecht in 2005 en Rubens Barrichello kwam hem vervangen) een plek te geven. Dat lukte op deze manier: richt nog een team op.

Een andere reden was echter belangrijker: Toyota. De beide Japanse fabrikanten zijn in een hevige strijd verwikkeld. Toyota heeft haar eigen fabrieksteam (evenals Honda) en leverde al een jaar motoren aan Jordan/Midland. Niet omdat ze teameigenaar Alex Shnaider zo leuk vinden, maar om er geld aan te verdienen en om ervaring op te doen met de levering van motoren. Want Midland zal waarschijnlijk het doel niet zijn van Toyota.

Nee, de meest voor de hand liggende optie is Williams, dat dit seizoen met klantenmotoren rijdt van Cosworth. In de paddock zijn er weinigen die er aan twijfelen. Volgend jaar maakt Williams-Toyota of Williams-Lexus haar opwachting.

Daarom wilde Honda niet achterblijven. Daarom kon Honda niet een jaartje wachten. Daarom rijdt Super Aguri nu al mee. Om niet op al te grote achterstand te komen op Toyota.

Nando Boers