Vragenvuur: Nico Hülkenberg
Formule1
Daan de Geus
3 februari 2012
Force India presenteerde eerder vandaag haar nieuwe bolide, de VJM05. Een mooi moment voor coureur Nico Hülkenberg, die promotie van een test- naar een racezitje heeft gemaakt, om vooruit te blikken op 2012.
Nico, wat vind je van de VJM05 en wat verwacht je ervan?
“Behalve de neus, verschilt hij niet heel erg van de auto van vorig jaar, vind ik. Er is verder weinig wat vergeleken met de VJM04 echt in het oog springt als ‘anders’, behalve dat de uitlaatinstallatie nu natuurlijk op een andere plek zit. Het zit hem echt in de details, zoals met aerodynamica altijd het geval is. Uiteraard had ik de auto voor vandaag al in de windtunnel gezien, en daar zag het er allemaal goed uit. Waar je ten opzichte van de rest staat, weet je echter pas als je echt aan het racen bent, dus dat is nog even afwachten.” Door het verbod op de geblazen diffusor, heeft elk team aan downforce verloren. Denk je dat Force India over de winter genoeg heeft gedaan om voor dat verlies te compenseren?
“Iedereen hier denkt van wel. Natuurlijk is het een klap om de geblazen diffusor niet meer te mogen gebruiken, maar onze technische mensen hebben er gelijk op gereageerd door zich op andere gebieden te richten en zoveel mogelijk downforce terug te vinden. Aerodynamica is vandaag de dag ontzettend belangrijk in de Formule 1, al mag de mechanische zijde van het verhaal natuurlijk ook niet vergeten worden. Als puntje bij paaltje komt is het daarom het belangrijkste dat je een goed totaalpakket hebt en de auto goed in balans is.” Weet je wat voor ontwerpfilosofie het team tijdens het ontwikkelen van de auto heeft aangehangen?
“De filosofie moet natuurlijk zijn om een zo snel mogelijk auto te maken! Er staan dit jaar twintig races op de kalender en we hebben gewoon een auto nodig die op elk circuit goed is, en niet alleen op een snelle baan als Monza of een langzame baan als Monaco. De strijd in het middenveld is ontzettend fel, dus als je een kans wil maken, moet je overal competitief zijn. Het doel is dan ook om de auto op elk mogelijk vlak sneller en beter te maken.” Het team eindigde in 2011 als zesde bij de constructeurs. Denk je dat het gezien de felle strijd in het middenveld moeilijk wordt die prestatie te herhalen?
“De strijd in het middenveld is elk jaar weer ontzettend spannend, dat is niets nieuws. Ik verwacht dat Williams gaat proberen zich weer in de strijd te mengen en ons het leven moeilijk te maken. Wij willen ons echter als een vaste waarde in het middenveld profileren en misschien zelfs wel een extra plaatsje winnen door de vijfde plek te pakken, dus ik ben ook benieuwd hoe ons duel met Lotus gaat uitpakken.” Je hebt vorig jaar als reserverijder niet geracet. Hoe ‘hongerig’ ben je nu je weer aan de slag mag?
“Enorm! Ik ben druk in de weer om helemaal top fit te worden en ben daarom al een tijdje bezig om me voor te bereiden door te trainen, me een stoeltje te laten aanmeten en in de simulator te oefenen. Ik vind het ontzettend spannend om een comeback te maken en verheug me er enorm op.” Denk je dat het lang zal duren om weer gewend te zijn aan het kwalificeren en racen?
“Dat is moeilijk te zeggen. Ik heb in 2010 – tijdens mijn debuutjaar – natuurlijk al iets soortgelijks meegemaakt. Ik weet nog wel hoe dat was, en ik ben bovendien geen rookie meer. Ik weet dus wat me te wachten en te doen staat. Ik bevind me dus ook niet in een slechte uitgangspositie of iets dergelijks, maar ik ben er natuurlijk wel een jaar uit geweest en er zijn dus wel wat dingen waar ik aan zal moeten wennen.” De Pirelli-banden zijn je vanwege je vrijdaguitjes van vorig jaar natuurlijk niet volkomen vreemd, maar je hebt er nog nooit in een kwalificatie of race mee gereden. Denk je dat dit iets is wat je parten gaat spelen?
“Hoe de baan zich tussen de trainingen en kwalificatie door ontwikkelt en hoe het is om tijdens een race op zachte banden te rijden, zijn dingen waar ik vorig jaar niet in aanraking mee ben gekomen. Mijn ervaring met dat soort zaken stamt nog uit het Bridgestone-tijdperk, dus dat zal ik tijdens de wintertests onder de knie moeten krijgen. Het is één van de vele dingen die voor de komende wegen in de planning staan, maar ik zie het vooral als een leuke uitdaging!” Wat zijn daarnaast nog zaken waar je je tijdens de wintertests op wil richten?
“Ik wil gewoon kilometers maken en het gevoel een Formule 1-auto te besturen weer in de vingers krijgen. Daarnaast is het belangrijk om kwalificatie- en race-simulaties te doen. Dit zijn dingen die je normaal gesproken ook wel tijdens de tests zou doen, maar dit keer gaat het er meer om dat ik er ook weer aan gewend raak.” Je grootste rivaal is natuurlijk je teamgenoot Paul di Resta. Wat vind je van hem?
“Ik ken hem al erg goed en weet wat hij allemaal kan. Hij heeft het vorig jaar, tijdens zijn debuutseizoen, erg goed gedaan. Ik verwacht dat hij na de winterstop alleen nog maar sterker aan zijn tweede seizoen in de sport zal beginnen. We zijn allebei competitieve jongens en weten uit onze tijd voor de Formule 1 hoe het is om succesvol te zijn. Het zal dus ongetwijfeld een felle strijd worden, maar tegelijkertijd moeten we zo goed mogelijk samenwerken. Van wat ik vorig jaar heb gezien, moet dat geen probleem zijn. Ik verwacht dat er zich een gezonde rivaliteit tussen ons zal ontwikkelen en we elkaar en het team daardoor tot de limiet zullen pushen.” Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Force India.
“Behalve de neus, verschilt hij niet heel erg van de auto van vorig jaar, vind ik. Er is verder weinig wat vergeleken met de VJM04 echt in het oog springt als ‘anders’, behalve dat de uitlaatinstallatie nu natuurlijk op een andere plek zit. Het zit hem echt in de details, zoals met aerodynamica altijd het geval is. Uiteraard had ik de auto voor vandaag al in de windtunnel gezien, en daar zag het er allemaal goed uit. Waar je ten opzichte van de rest staat, weet je echter pas als je echt aan het racen bent, dus dat is nog even afwachten.” Door het verbod op de geblazen diffusor, heeft elk team aan downforce verloren. Denk je dat Force India over de winter genoeg heeft gedaan om voor dat verlies te compenseren?
“Iedereen hier denkt van wel. Natuurlijk is het een klap om de geblazen diffusor niet meer te mogen gebruiken, maar onze technische mensen hebben er gelijk op gereageerd door zich op andere gebieden te richten en zoveel mogelijk downforce terug te vinden. Aerodynamica is vandaag de dag ontzettend belangrijk in de Formule 1, al mag de mechanische zijde van het verhaal natuurlijk ook niet vergeten worden. Als puntje bij paaltje komt is het daarom het belangrijkste dat je een goed totaalpakket hebt en de auto goed in balans is.” Weet je wat voor ontwerpfilosofie het team tijdens het ontwikkelen van de auto heeft aangehangen?
“De filosofie moet natuurlijk zijn om een zo snel mogelijk auto te maken! Er staan dit jaar twintig races op de kalender en we hebben gewoon een auto nodig die op elk circuit goed is, en niet alleen op een snelle baan als Monza of een langzame baan als Monaco. De strijd in het middenveld is ontzettend fel, dus als je een kans wil maken, moet je overal competitief zijn. Het doel is dan ook om de auto op elk mogelijk vlak sneller en beter te maken.” Het team eindigde in 2011 als zesde bij de constructeurs. Denk je dat het gezien de felle strijd in het middenveld moeilijk wordt die prestatie te herhalen?
“De strijd in het middenveld is elk jaar weer ontzettend spannend, dat is niets nieuws. Ik verwacht dat Williams gaat proberen zich weer in de strijd te mengen en ons het leven moeilijk te maken. Wij willen ons echter als een vaste waarde in het middenveld profileren en misschien zelfs wel een extra plaatsje winnen door de vijfde plek te pakken, dus ik ben ook benieuwd hoe ons duel met Lotus gaat uitpakken.” Je hebt vorig jaar als reserverijder niet geracet. Hoe ‘hongerig’ ben je nu je weer aan de slag mag?
“Enorm! Ik ben druk in de weer om helemaal top fit te worden en ben daarom al een tijdje bezig om me voor te bereiden door te trainen, me een stoeltje te laten aanmeten en in de simulator te oefenen. Ik vind het ontzettend spannend om een comeback te maken en verheug me er enorm op.” Denk je dat het lang zal duren om weer gewend te zijn aan het kwalificeren en racen?
“Dat is moeilijk te zeggen. Ik heb in 2010 – tijdens mijn debuutjaar – natuurlijk al iets soortgelijks meegemaakt. Ik weet nog wel hoe dat was, en ik ben bovendien geen rookie meer. Ik weet dus wat me te wachten en te doen staat. Ik bevind me dus ook niet in een slechte uitgangspositie of iets dergelijks, maar ik ben er natuurlijk wel een jaar uit geweest en er zijn dus wel wat dingen waar ik aan zal moeten wennen.” De Pirelli-banden zijn je vanwege je vrijdaguitjes van vorig jaar natuurlijk niet volkomen vreemd, maar je hebt er nog nooit in een kwalificatie of race mee gereden. Denk je dat dit iets is wat je parten gaat spelen?
“Hoe de baan zich tussen de trainingen en kwalificatie door ontwikkelt en hoe het is om tijdens een race op zachte banden te rijden, zijn dingen waar ik vorig jaar niet in aanraking mee ben gekomen. Mijn ervaring met dat soort zaken stamt nog uit het Bridgestone-tijdperk, dus dat zal ik tijdens de wintertests onder de knie moeten krijgen. Het is één van de vele dingen die voor de komende wegen in de planning staan, maar ik zie het vooral als een leuke uitdaging!” Wat zijn daarnaast nog zaken waar je je tijdens de wintertests op wil richten?
“Ik wil gewoon kilometers maken en het gevoel een Formule 1-auto te besturen weer in de vingers krijgen. Daarnaast is het belangrijk om kwalificatie- en race-simulaties te doen. Dit zijn dingen die je normaal gesproken ook wel tijdens de tests zou doen, maar dit keer gaat het er meer om dat ik er ook weer aan gewend raak.” Je grootste rivaal is natuurlijk je teamgenoot Paul di Resta. Wat vind je van hem?
“Ik ken hem al erg goed en weet wat hij allemaal kan. Hij heeft het vorig jaar, tijdens zijn debuutseizoen, erg goed gedaan. Ik verwacht dat hij na de winterstop alleen nog maar sterker aan zijn tweede seizoen in de sport zal beginnen. We zijn allebei competitieve jongens en weten uit onze tijd voor de Formule 1 hoe het is om succesvol te zijn. Het zal dus ongetwijfeld een felle strijd worden, maar tegelijkertijd moeten we zo goed mogelijk samenwerken. Van wat ik vorig jaar heb gezien, moet dat geen probleem zijn. Ik verwacht dat er zich een gezonde rivaliteit tussen ons zal ontwikkelen en we elkaar en het team daardoor tot de limiet zullen pushen.” Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van Force India.
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Over de roze Mercedes, natekenen en afkijken: Zo kopieer je een F1-auto
13 april 2020 10:28 - Nieuws
Michiel Mol over een F1-team runnen, een foeterende Flavio en poker met Lewis: ‘Dat was dan de Piranhaclub’
26 maart 2020 08:30 - Nieuws