Een problematische training voor Sebastian Vettel, updates op vrijwel alle auto’s en de snelste tijd voor Lewis Hamilton: er is veel nieuw in Barcelona, maar veel blijft ook hetzelfde.

Sebastian Vettel mag dan voor deze Grand Prix een nieuw chassis tot zijn beschikking hebben, maar al na 25 minuten staat hij ermee langs de kant van het circuit. Geduldig helpt hij de baancommissarissen om de RB10 op de vrachtwagen te laden, met een brandblusser bij de hand. Hoewel de auto snel weer terug is bij het team, komt Vettel niet meer in actie.

De tijdenlijst wordt lange tijd aangevoerd door Jenson Button, met Daniel Ricciardo in zijn kielzog. Verder naar achteren vinden we de vernieuwde Saubers van Adrian Sutil en Giedo van der Garde, die in de eerste sessie de plek van Esteban Gutierrez inneemt. Naar eigen zeggen heeft het team de C33 bijna 15 kilo lichter gemaakt, maar tot een verbetering van de prestaties leidt dat voorlopig niet. Sutil worstelt zichtbaar met de wegligging van zijn auto, terwijl Giedo van de Garde ternauwernood een crash in de eerste bocht kan voorkomen als zijn remmen het begeven.

Een minder kritisch, maar minstens zo opvallend geval van materiaalpech overkomt Sergio Perez. Al in zijn eerste run rammelt de linkerspiegel van zijn auto. De Mexicaan weet het ding met zijn hand binnenboord te houden en keert terug naar de pits. Nico Rosberg ziet het vanuit zijn pitbox aan: hij is al na negen rondjes klaar als het team een koelingsprobleem ontdekt.

Gelukkig voor Rosberg kan zijn teamgenoot Lewis Hamilton wel flink wat kilometers maken. Tegen het eind van de training, als de zachte banden voor het eerst in actie komen, laat de Brit zien dat Mercedes nog altijd de snelste auto heeft. Al in zijn eerste poging is hij ruim sneller dan Button, maar in de laatste sector gaat de Mercedes-coureur van het gas. Een rondje later duikt hij maar liefst zeven tienden onder Buttons tijd. Dat zou Fernando Alonso ook wel willen, vooral omdat Ferrari hem een kwartier voor het einde van een nieuwe voorvleugel voorziet, maar echt opvallend presteert de Spanjaard er niet mee. Hij laat de laatste – en dus snelste – minuten van de sessie zelfs aan zich voorbij gaan.

Voor Van der Garde betekent het remprobleem het einde van zijn optreden. De Nederlander rijdt 22 rondjes en eindigt als achttiende, drie plaatsen en zeven tienden achter teamgenoot Adrian Sutil. De andere Nederlander, Robin Frijns, zou vandaag in actie komen maar het team heeft die plannen gewijzigd. Wel rijdt Frijns aanstaande dinsdag tijdens een testsessie op het circuit van Barcelona.

 

De volledige uitslag: