Max Verstappen klokt de snelste tijd tijdens de eerste training in Maleisië. Op de natte baan is hij de concurrentie, met teamgenoot Ricciardo voorop, ruimschoots te snel af. 

Vier rijderswissels en een regenbui zijn de ingrediënten waarmee de eerste vrije training in Maleisië van start gaat. Door de bui – een gestage miezer in plaats van de bekende tropische hoosbui – zorgt ervoor dat de training een half uur wordt uitgesteld. Daarna duurt het nog eens een half uur voordat er serieus gereden wordt.

De nieuwkomers zijn, behalve Pierre Gasly die bij Toro Rosso de plek van Daniil Kvyat inneemt: Antonio Giovinazzi bij Haas, Charles Leclerc bij Sauber, Sean Geleal bij Toro Rosso en de inmiddels totaal uit beeld geraakte Rus Sergei Sirotkin die bij Renault mag instappen.

Zoals we inmiddels gewend zijn proberen alle coureurs de impopulaire regenbanden over te slaan en te wachten tot het droog genoeg is voor intermediates. Het belet Sirotkin niet om in zijn eerste vliegende ronde te spinnen in bocht 2. Gelukkig kan hij zonder schade verder. Later in de sessie herpakt hij zich door in elk geval Jolyon Palmer te snel af te zijn: het Renault-duo eindigt de training als tiende en elfde.

Regenmeester Max Verstappen zet de eerste snelle tijd op de klokken. Met een 1:51,201 is hij een halve seconden sneller dan teamgenoot Daniel Ricciardo. De Australiër reageert met drie verbeteringen, die hem uiteindelijk op anderhalve seconden van de Nederlander brengen. Door de opdrogende baan verandert de rangorde razendsnel: tijdens zijn tweede run herovert Verstappen de snelste tijd, met een verschil van maar liefst zeven tienden op Ricciardo.

Daarachter laat Lance Stroll zien dat hij een prima regenrijder is: hij staat lange tijd op de derde plaats en sluit de sessie af als achtste. Felipe Massa staat lang in de pits en rijdt maar drie ronden, geen van allen getimed. In zijn eerste raceweekend doet Pierre Gasly het prima: hij oogt zelfverzekerd op de glibberige baan en rijdt naar de negende tijd. Antonio Giovinazzi daarentegen komt niet uit de verf bij Haas en is de langzaamste van de negentien rijders die een tijd hebben genoteerd, al moet daarbij worden aangetekend dat de Italiaan maar zes ronden rijdt en in het laatst deel van de training, als de baan droger wordt, niet meer in actie komt. De notoire laagvlieger Sean Geleal doet het beter: hij sluit zijn invalbeurt bij Toro Rosso af met de veertiende tijd, net voor Charles Leclerc die vijftiende wordt.