De introductie van de superzachte Pirelli-banden, een nieuwe asfaltlaag in Sainte Dévote; het zijn kennelijk geen redenen om eens lekker vroeg te gaan trainen in Monaco. De baan blijft de eerste drie kwartier leeg.

Bijna leeg althans, want Narain Karthikeyan heeft het parcours in de openingsfase van de eerste vrije training voor zichzelf. De Indiër reed hier in 2005 voor het laatst en kan dus wel wat oefening gebruiken. Ook Paul di Resta had dat jaar zijn laatste optreden in Monaco, maar dat was zelfs in een Formule 3-auto en dus komt ook hij relatief vroeg de baan op. Maar afgezien daarvan blijft het lang stil.

Even wordt de training zelfs helemaal stilgelegd wegens een curieus voorval op het rechte stuk. Ergens is kennelijk een leiding geknapt, want er borrelt water door het asfalt heen. Met wat handig loodgieterswerk wordt het euvel verholpen.

Na drie kwartier zet Felipe Massa als eerste een representatieve rondetijd neer. Hij stuurt zijn Ferrari rond in 1 minuut 20,825. Kamui Kobayashi en Pastor Maldonado volgen hem. De Venezolaan heeft niet alleen een incidentloze sessie – wat op zich al een bijzonderheid is – maar toont bovendien zijn Monaco-specialisme door naar de zevende tijd te rijden.

De eerste crash van het weekend komt op naam van Tonio Liuzzi. De Italiaan raakt bij het aanremmen voor de chicane de controle over zijn Hispania kwijt, spint en raakt met de rechtervoorkant van zijn auto de vangrail. Alhoewel de schade lijkt mee te vallen, is het bij nader inzien een behoorlijke smak die Liuzzi maakt.

De tweede klap is ook een beste, en wordt verzorgd door niemand minder dan vijfvoudig Monaco-winnaar Michael Schumacher. Voor Sainte Devote blokkeert hij een wiel, maar de Duitser probeert toch de bocht te halen. Als hij zich realseert dat dit niet lukt, probeert Schumacher de Mercedes de uitloopstrook op te sturen, maar daarvoor is zijn snelheid te hoog. Hij smakt de auto in de bandenstapels, met flinke schade aan de rechterzijde tot gevolg. Acher hem remt de verraste Narain Karthikeyan zijn Hispania dood in een poging het ongeval te omzeilen.

De rondetijden dan. Zoals gebruikelijk probeert iedereen in de laatste minuten een goede tijd te klokken, en zoals gebruikelijk lukt dat alleen de enkeling die in die ronde geen langzamere collega’s tegenkomt. Fernando Alonso gaat er eens goed voor zitten en brengt een tijd van 1:16,732 op de monitor, maar het is Sebastian Vettel die hem net overtroeft: 1:16,619.

Mark Webber heeft een versnellingsbakprobleem en rijdt slechts drie ronden, waarin hij geen tijd neerzet.

Uitslag eerste vrije training

Positie Coureur Team Snelste tijd Ronden
1 Sebastian Vettel Red Bull 1:16.619 25
2 Fernando Alonso Ferrari 1:16.732 24
3 Nico Rosberg Mercedes GP 1:17.139 20
4 Felipe Massa Ferrari 1:17.316 24
5 Lewis Hamilton McLaren 1:17.350 23
6 Jenson Button McLaren 1:17.534 24
7 Pastor Maldonado Williams 1:18.527 30
8 Adrian Sutil Force India 1:18.578 24
9 Vitaly Petrov Renault 1:18.733 16
10 Michael Schumacher Mercedes GP 1:18.805 14
11 Nick Heidfeld Renault 1:18.928 19
12 Sebastien Buemi Toro Rosso 1:19.234 24
13 Rubens Barrichello Williams 1:19.395 24
14 Daniel Ricciardo Toro Rosso 1:19.463 25
15 Kamui Kobayashi Sauber 1:19.768 25
16 Sergio Perez Sauber 1:19.792 26
17 Heikki Kovalainen Lotus 1:20.083 23
18 Jarno Trulli Lotus 1:21.116 27
19 Paul Di Resta Force India 1:21.548 32
20 Jerome d’Ambrosio Virgin 1:21.758 31
21 Timo Glock Virgin 1:21.815 17
22 Vitantonio Liuzzi HRT 1:22.840 13
23 Narain Karthikeyan HRT 1:23.885 37
24 Mark Webber Red Bull   3