De eersten zullen de laatsten zijn. Na zijn snelste tijd in de eerste vrije training eindigt Max Verstappen in de middagsessie als laatste, zonder ook maar een tijd te hebben neergezet. Hij crasht bij het opkomen van het rechte stuk. Rosberg is de snelste.

Dat het circuit in Mexico weinig grip heeft, wordt duidelijk door de crash van Verstappen. Bij het verlaten van het stadiongedeelte breekt de achterkant uit en de Toro Rosso glijdt in de muur. Het gebeurt met lage snelheid, toch is de schade aan de auto relatief groot. Het linkervoorwiel breekt volledig af. Het gebeurt in zijn eerste snelle rondje, dus Verstappen kan geen tijd op de klok neerzetten.

Verstappen is niet de enige met problemen. Valtteri Bottas heeft enorm veel geluk als hij bij het aanremmen aan het einde van het lange rechte stuk de controle verliest. Een soortgelijke actie leverde Carlos Sainz een enorme klapper op in Rusland. Bottas verliest alleen de voorvleugel van zijn Williams. Ook Lewis Hamilton staat achterstevoren, Carlos Sainz gaat door het gras en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Lewis Hamilton zet ondanks zijn spin wel de snelste tijd neer in het eerste half uur, al bijna twee seconden sneller dan de tijd van Verstappen in de ochtendsessie.

De tijden duiken omlaag, uiteindelijk is de snelste tijd van Nico Rosberg 4,5 seconde sneller dan de tijd die Verstappen ’s ochtends neerzet. Alleen Will Stevens verbetert die tijd niet. Romain Grosjean zorgt voor een tweede rodevlagsituatie als hij zijn Lotus moet parkeren met een defecte koppeling.

Regen zorgt ervoor dat in de slotfase de tijden langzamer zijn. De topvier wordt gevormd door beide Mercedessen en beide Red Bulls, net als in Austin na de kwalificatie. Ook Williams, Ferrari en opvallend genoeg McLaren heeft twee coureurs in de toptien. Het betekent dat alle vier de motorenfabrikanten zichzelf in de toptien terugvinden.