Max Verstappen heeft in de tweede vrije training voor de Grote Prijs van Duitsland de snelste tijd gereden. Lewis Hamilton kwam het dichtst in de buurt van de Nederlander, tot 0.026 seconde. Verstappens sessie werd nog wel onderbroken door technische pech.

Verstappen hield Red Bull echter wel bovenaan nadat teamgenoot Daniel Ricciardo eerder op de vrijdag in de eerste training al het snelst was gegaan. Na de lunch kwam Ricciardo er echter niet meer aan te pas. De Australiër werd dertiende, maar maakte geen gebruik van de ultrasoft-banden – de zachtste en snelste beschikbare band dit weekend – en leek zich op long runs te concentreren.

Vooraan reed Verstappen zijn snelste tijd wel op een setje ultrasofts. Zijn eerste run daarop was gelijk genoeg voor P1, met een 1:13.085. Die tijd bleef staan, ook omdat Verstappen een halfuurtje eerder klaar was dan gepland. Hij hoorde een vreemd motorgeluid bij het terugschakelen, meldde dat, en het team riep hem vervolgens naar binnen. Helemaal op het eind ging hij nog wel even naar buiten.

Hamilton eindigde als tweede voor Mercedes.

Namens Mercedes eindigde Hamilton de sessie uiteindelijk als tweede, op 0.026 seconde van Verstappen. Valtteri Bottas (ook Mercedes) was derde op iets meer dan een tiende. Ferrari’s Sebastian Vettel moest het met de vierde tijd doen, een 1:13.310, waarmee hij 0.225 achter Verstappen eindigde, maar wel voor zijn eigen Ferrari-teamgenoot Kimi Räikkönen.

De zesde en zevende plaats waren voor de coureurs van Haas, dat wederom goed voor de dag kwam, ongetwijfeld geholpen door de sterke Ferrari-motor achterin hun bolides. Plaats acht was namelijk ook voor een coureur met een Ferrari-krachtbron achterin, Saubers Charles Leclerc. Nico Hülkenberg (Renault) en Force India’s Esteban Ocon maakten de top tien vol.

Voor Mclaren was het ondertussen weer een tegenvallende sessie. Fernando Alonso was zeventiende, Stoffel Vandoorne twintigste en laatste. Er tussenin eindigden de twee coureurs van dat andere gevallen Britse topteam: Williams.

Grote incidenten deden zich verder niet voor, al kwam het bijna tot een botsing tussen Ricciardo en Williams’ Sergej Sirotkin. Tevens spinde Ricciardo zelf nog een keer, maakten Verstappen en Bottas korte uitstapjes naast de baan, net zoals Sirotkin later zelfstandig deed, en kletterden meerdere coureurs hard over de (hoge) kerbstones – vooral bij het uitkomen van de snelle eerste bocht.