De derde en laatste training voor de Hongaarse GP draait, zoals al werd verwacht, uit op een natte. Met het oog op een mogelijk ook natte kwalificatie is het een uur lang druk op de baan. Nicholas Latifi zorgt op het allerlaatste moment voor een primeur. De Canadees noteert op een opdrogende baan de snelste tijd, voor Charles Leclerc. Max Verstappen, P4, beperkt het aantal kilometers.

Iedereen hield er vrijdag al rekening mee en een uur voor de start van de laatste vrije training breekt de hemel boven de Hungaroring, zoals is voorspeld, ook open. Een lange stortbui zorgt voor kletsnat, verraderlijk asfalt. Wanneer Charles Leclerc als eerste de baan opdraait, regent het nog steeds. De omstandigheden zijn lastig, zo blijkt tijdens het eerste vliegende rondje van de Monegask: hij raakt de SF-75 onderweg bijna kwijt. Hij zet even later wel de snelste tijd op de klokken, voor teamgenoot Carlos Sainz.

Kennelijk valt het na de eerste kennismakingsrondjes mee met aquaplaning en staand water. Leclerc meldt via de boordradio dat de intermediate-banden wellicht een alternatief voor de regenbanden kunnen zijn. Fernando Alonso is de eerste die ze er ook daadwerkelijk onder laat zetten, maar houdt dat experiment snel voor gezien. De baan is te nat, de regen te heftig.

Max Verstappen, Sergio Pérez en Lewis Hamilton wagen zich in het eerste half uur als enige drie niet aan een uitstapje. De wereldkampioen is een kwartier voor tijd de laatste die naar buiten gaat, op intermediates. De baan wordt droger, de regen is gestopt. Toch heeft Verstappen moeite de auto onder controle te houden, iets dat Sebastian Vettel vlak voor het einde van de sessie niet lukt. De Duitser parkeert zijn Astron Martin na een slippertje in de bandenstapel, waardoor de training wordt stilgelegd. In de resterende tien minuten bezorgt Latifi de tienduizenden fans, zijn team en zichzelf een lach op het gezicht met de snelste tijd.

Uitslagen

Sync kalender