Ruim een halve eeuw geleden, in 1963, bedenkt popster Cliff Richard min of meer het concept van de zomerstop in de Formule 1. In zijn nummer ‘Summer Holiday’ zingt hij dat iedereen minstens twee weken zorgeloze zomervakantie verdient, dus ook topsporters en Formule 1-coureurs.

Toch duurt het even voordat het aansprekende idee echt wordt omarmd in de Formule 1. Aan de kalender ligt het niet, tussen twee Grands Prix is wel vaker een tijd van drie weken tot een maand, maar de werknemers zijn tussen de races door gewoon aan het werk. Daar komt in 2001 verandering in, als de FIA bewust een langere zomerpauze inbouwt op de kalender die steeds voller wordt, met veel raceweekends dicht op elkaar. Vanaf 2008 moeten de teams in die periode verplicht twee weken het werk volledig neerleggen.

Het tijdsbestek waarin die veertien dagen moet worden ingelost, is uitgebreid van drie naar vier weken. Zodat er na de laatste race voor de zomerstop nog een week doorgewerkt kan worden, en zo het raceweekend volledig afgesloten wordt, inclusief verwerkte data. Dan twee weken vakantie en dan weer aan het werk voor het komende weekend. Inmiddels is er in het grote regelboek van de FIA vrijwel een complete bladzijde gewijd aan de zomerstop, om te voorkomen dat er toch doorgewerkt wordt.

Het reglement
De FIA zegt in de reglementen dat de teams minstens 14 van de 24 dagen tussen het laatste evenement voor de zomerstop en het eerste evenement daarna de fabriek moet sluiten en alle werkzaamheden neer moet leggen. Er wordt streng gecontroleerd op gebruik van de windtunnel, de ontwikkeling van nieuwe onderdelen en dat alle innovatieve projecten rondom de auto worden stilgelegd. Het enige waar geen toezicht op kan worden gehouden, is of de engineers in hun gedachten niet alsnog met Formule 1 bezig zijn.

Alle teams worden geacht hun leveranciers in te lichten over de data wanneer de fabriek stil ligt en teams mogen in die tijd niet communiceren over overeenkomsten of andere regelingen. Enige uitzondering is wanneer de auto in de laatste race voor de zomerstop ernstig beschadigd is geraakt. Dan kan het team een aanvraag bij de FIA kunnen indienen om de auto tijdens de zomerstop weer op te knappen. Daarnaast is het natuurlijk ook toegestaan om activiteiten die niet direct gelinkt zijn aan de Formule 1 voort te zetten, zoals marketing en sponsorevenementen.

Maar zoals Red Bull laat zien in de onderstaande video is de veiligste optie om gewoon alle lichten uit te doen en te genieten van twee weken vakantie.