Red Bull was deze week volop in het nieuws. Maar niet alleen Red Bull, ook Bullit, Monster en Rockstar. Dat energiedrankjes slecht voor je zijn, is al langer bekend. Maar nu worden er ook maatregelen tegen genomen. Kinderen onder de veertien jaar mogen binnenkort geen energiedrankjes meer kopen bij Aldi en Lidl. Hulde! Maar eigenlijk vraagt deze kwestie om drastischere maatregelen.

Wat weet je eigenlijk van de energiedrankjes die je achterover slaat. Dat ze veel suiker bevatten. Maar verder? Wist je bijvoorbeeld dat je het drinken van meer dan een blikje per dag je gezondheid al schaadt. Vooral kinderen lopen risico. Zij zien geen kwaad in het drinken van die zoete drankjes, maar kinderartsen daarentegen zien op de eerste hulp de gevolgen van een hoge consumptie: zoals slaapproblemen, hartritmestoornissen, nierfalen of zelfs erger. Zoals in het voorbeeld van het rapport van de wereldgezondheidsorganisatie over een 28-jarige Amerikaan die een paar uur voor een potje basketbal drie blikjes dronk. Na een half uur spelen lag hij bewusteloos op de grond door een hartaanval. Drie dagen later: dood.

Een extreem voorbeeld natuurlijk, maar het zegt genoeg over hoe ongezond die meuk is. Desondanks zijn de drankjes razend populair onder de jeugd. Niet verwonderlijk natuurlijk. De drankjesfirma’s pompen miljoenen in hun campagnes om hun publiek te bereiken. Met als bekendste voorbeeld natuurlijk Red Bull, dat met hun twee Formule 1-teams een geweldig uithangbord heeft. Monster (Mercedes) en Hype (Force India) zijn nog twee voorbeelden van energiedrankjes die via de Formule 1 hun publiek proberen te bereiken.

Geen frisse business

En het moet gezegd: hun campagnes zijn cool en gelikt. Red Bull organiseert de leukste events en hoe bijzonder is het dat een man (Dietrich Mateschitz) gewoon twee Formule 1-teams faciliteert! Geweldig natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat het niet zo’n frisse business is. Met vitamineclaims en oppeppende leuzen worden de energiedranken van een fris imago voorzien, wat eigenlijk gewoon misleiding is. Niks geen vleugels, een hartritmestoornis kun je krijgen…

Helmut MarkoNatuurlijk staat de wettelijk verplichte waarschuwing in kleine lettertjes weggemoffeld op het blikje. ‘Drink met mate’, staat er te lezen, maar niet waarom je matig moet zijn met deze drankjes. Kinderartsen hebben al meermalen opgeroepen om de consumptie onder jongeren van deze dranken tegen te gaan. Foodwatch, de voedselwaakhond van Nederland, gaf eerder dit jaar al ruchtbaarheid aan het feit dat kinderartsen er voor pleiten dat de blikjes niet meer verkocht mogen worden aan jongeren.

In een pleitbezorging van het NVK (Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde) staat: “Energiedranken bevatten een hoge dosis cafeïne; dit kan leiden tot bijwerkingen zoals angststoornissen, gejaagdheid, hartritmestoornissen en slaapproblemen. Een dagelijkse hoge inname van energiedranken kan zelfs leiden tot verschillende lichamelijke klachten, orgaanschade en mogelijk tot de dood.”

Suikerbommen

Er is dus serieus meer aan de hand met deze drankjes dan het feit dat het veelal suikerbommen zijn. (Ja, ook de suikervrije varianten). Ook waarschuwen ze dat de combinatie van energiedrank met sporten of alcohol extra gevaarlijk is. Dus stelt Foodwatch, terecht, dat marketing van deze dranken via topsporters bijzonder kwalijk is.

Voor Nederland zijn er nog geen exacte cijfers, maar in Amerika worden jaarlijks meer dan 20.000 bezoeken aan de eerste hulp gebracht om gezondheidsproblemen die gerelateerd zijn aan energiedranken. Maatregelen zijn dus nodig. De leeftijdsgrens van Aldi en Lidl is dus een eerste goede stap, hoewel Foodwatch veertien jaar nog steeds een te lage leeftijdsgrens vindt. Kinderartsen zouden het liefst zien een verbod zien voor minderjarigen.

Max Verstappen

Begin dit seizoen deed de voedselwaakhond al een oproep aan Red Bull om te stoppen met reclame te maken via Formule 1-coureur Max Verstappen. Of ieder geval geen link meer te leggen met jongeren en sport. En daar val wat voor te zeggen. Niet dat Red Bull zich nou per direct terug dient te trekken uit de Formule 1, maar er zou wel meer duidelijkheid moeten komen met betrekking tot de schadelijkheid van het product. De NVK pleit voor een duidelijke waarschuwingssticker op de verpakking. Dat zou, net als met roken, een duidelijker signaal moeten afgeven.

Red BullBetuttelend? Misschien. Maar het gaat hier wel om kinderen, die de gezondheidsrisico’s niet kunnen overzien. Tabaksreclame is al verboden in de Formule 1. In bepaalde landen geldt datzelfde voor alcohol. We zien daarentegen ook bewustwording-campagnes van diezelfde alcoholfabrikanten. Juist tijdens F1-evenementen. Wellicht dat de fabrikanten van energiedrankjes daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Want hun producten liggen flink onder vuur. In Groot-Brittanie geldt in de meeste supermarkten al een verkoopverbod met een leeftijdsgrens van 16 jaar. En je kunt erop wachten dat het hier niet bij blijft. Vroeg of laat zullen Red Bull en de zijnen op hun vingers worden getikt. Tabaksfirma’s verschuilden zich in het verleden achter het feit dat ze ‘es nicht gewußt haben‘. Dat kunnen de producenten van deze drankjes niet zeggen. Dus maak er werk van, zou ik zeggen.