Nyck de Vries stelde zich in Rusland reeds zeker van de Formule 2-titel en leidde Racing Team Nederland afgelopen weekend in Japan naar de eerste zege in de LMP2-klasse van het WEC. Omdat de deuren in de Formule 1 voor hem gesloten blijven, vervolgt hij zijn carrière volgend jaar in de Formule E. Maar de ervaring leert dat je De Vries nooit te vroeg mag afschrijven.

Alleen al vanwege zijn doorzettingsvermogen zou De Vries een stoeltje in de Formule 1 verdienen. Keer op keer leek zijn carrière stuk te lopen, maar telkens vond hij een nieuwe route en kwam hij toch weer een stapje verder. Waar anderen hem al richting GT’s en langeafstandsracerij schreven, zette hijzelf de Formule 1-droom nooit uit zijn hoofd.

Het zou hem ook zeker gegund zijn. Hij is altijd benaderbaar, beleefd en dankbaar. Een van de weinige coureurs die je niet telkens hoeft te achtervolgen, maar die ook wel eens uit zichzelf een praatje komt maken. Maar je krijgt geen plek in de Formule 1 omdat je zo’n aardige jongen (of meisje) bent. Het draait natuurlijk om snelheid.

Nyck kan zeker snel genoeg rijden, maar waar hij vooral op afgerekend wordt, is dat hij niet snel genoeg is doorgestroomd. Het duurde drie jaar voordat de wereldkampioen karting van de Formule Renault 2.0 naar de Formule Renault 3.5 ging. Daar eindigde hij wel direct als derde in het kampioenschap, maar hij bracht eerst nog een weinig succesvol jaar in de GP3 door voordat hij de stap naar de Formule 2 kon zetten. Ook daar duurde het even voordat hij echt op gang kwam.

Vorig jaar deed hij mee om de titel, maar eindigde hij door fouten van zichzelf en het team als vierde in het kampioenschap. De topdrie stroomde wel door naar de Formule 1, waardoor De Vries als favoriet achterbleef in de Formule 2. Die favorietenrol maakte hij waar, maar promotie naar de Formule 1 levert het niet op. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner omdat hij er te lang over heeft gedaan en de tegenstand dit jaar niet sterk was.

Er zijn geen prijzen voor wie het snelst in de Formule 1 komt

Het helpt voor De Vries ook niet mee dat zijn stappen telkens worden afgezet tegen die van landgenoot Max Verstappen en Lewis Hamilton, die ook vroeg in zijn carrière werd opgepikt door McLaren – net als De Vries. Maar elke coureur volgt zijn eigen pad.

‘Wat goed is komt snel’ is zeker waar en hoe eerder je debuteert in de Formule 1 hoe meer ervaring je er op kunt doen. Aan de andere kant mis je dan dus de ervaring die je uit andere klasses mee kunt nemen en kan het juist langer duren voordat je je draai vindt. Er zijn geen prijzen voor wie het snelst in de Formule 1 komt. Het gaat erom hoe je het doet wanneer je er eenmaal bent.

De Vries’ overstap naar de Formule E is niet uit luxe gemaakt, maar betere opties waren niet voorhanden. Maar fabriekscoureur zijn bij Mercedes is zeker geen troostprijs. Het is een beloning voor zijn harde werk en geeft aan dat hij gerespecteerd wordt (net als de uitnodiging voor de rookietest van het LMP1-team van Toyota). Het biedt nieuwe kansen. In ieder geval voor een mooie autosporttoekomst en mogelijk zelfs nog in de Formule 1. ‘Beter laat dan nooit’ is immers ook een waarheid als een koe.

Een andere oud-McLaren-protegé die naar Mercedes overstapte is het sindsdien best goed vergaan…