*

0

Formule1

Weblog-woensdag: Een circuit hoeft niet mooi te zijn voor leuke races
| Eelco den Boer | ANP

Weblog-woensdag: Een circuit hoeft niet mooi te zijn voor leuke races

De plannen voor een Grand Prix in Miami worden steeds concreter. Het voorgestelde stratenparcours kreeg echter veel kritiek. Op papier ziet het er inderdaad niet uit, maar dat hoeft niet te betekenen dat het in de praktijk ook slecht uitpakt.

De reacties waren niet mals toen onlangs de opzet voor het stratencircuit in Miami wereldkundig werd gemaakt. Iedereen had er direct een mening over, en weinigen waren positief. Saai, te veel rechte stukken en simpelweg afzichtelijk waren slechts enkele indrukken.

Ook Lewis Hamilton mengde zich in de discussie. “Ik heb net het ontwerp gezien”, meldde hij op Instagram. “Dit wordt hem niet. Laat mij hem ontwerpen.” Nu wil ik de expertise van een viervoudig wereldkampioen, die ook nog geregeld in Miami komt, zeker niet in twijfel trekken en is er een grote kans dat hij volkomen gelijk heeft, maar toch vraag ik me af of we niet te snel oordelen.

Er is immers geen enkel verband tussen de schoonheid van een circuit en hoe aantrekkelijk de races zijn die er worden verreden. De Red Bull Ring in Oostenrijk en het Circuit Gilles Villeneuve in Canada zijn bijvoorbeeld ook betrekkelijk simpele lay-outs, maar vaak wel het toneel van bewogen races. En andersom komt het ook voor: Silverstone is prachtig en uitdagend voor de coureurs, maar de races zijn er zelden gedenkwaardig. En dat geldt eigenlijk ook voor ons eigen geliefde Zandvoort.

Natuurlijk zien we het liefst spannende races op circuits die het maximale van de coureurs vergen, zoals in Spa-Francorchamps, maar afwisseling is ook belangrijk. Dat zorgt voor onvoorspelbare uitslagen. Verschillende coureurs en auto’s komen op verschillende plekken tot hun recht.

Een stratencircuit is bovendien altijd een compromis, omdat er gewerkt moet worden binnen een bestaande infrastructuur en dus compacte ruimte. Dat kan ook juist voor verrassende wendingen zorgen, zoals in Azerbeidzjan weer is gebleken. Terwijl het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi perfect ontworpen is zonder enige beperkingen, maar misschien wel de saaiste stop op de F1-kalender is.

Oftewel, laten we ons niet blindstaren op een kaartje, maar eerst eens kijken hoe het er echt uit ziet, en het beste hopen. Het zijn uiteindelijk immers de coureurs die de koers maken.

Meer nieuws

Vorig bericht | 08-05-2018 - 14:56 Backstage: onderweg naar Barcelona Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 09-05-2018 - 12:30 Voorbeschouwing: GP van Spanje Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 12 is uit!
  • Formule 1 nr. 11 is uit!
  • Formule 1 nr. 10 is uit!
  • Zomerspecial 2018: Circus Formule 1
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Dubbelinterview Verstappen en Vandoorne | Promotor André Maes: ‘Geen veto GP Nederland’ | Karting Genk | column Rob Kamphues | Alle praktische info over de Grand Prix van België Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP België 2018 2018/08/24 11:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Spa-Francorchamps

  • LocatieBelgië

  • Aantal rondes44

  • Afstand per ronde7,004 kilometer

  • Totale afstand308,052 kilometer

Planning GP België

  • Begint: 24-8-2018 11:00

    GP België 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 24-8-2018 15:00

    GP België 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2018 12:00

    GP België 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 25-8-2018 15:00

    GP België 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 25-8-2018 15:00

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 25-8-2018 15:27

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 25-8-2018 15:48

    GP België 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 25-8-2018 16:00

    GP België 2018 – Startopstelling
  • Begint: 26-8-2018 15:10

    GP België 2018 – Race

Circuit de Spa-Francorchamps