De plannen voor een Grand Prix in Miami worden steeds concreter. Het voorgestelde stratenparcours kreeg echter veel kritiek. Op papier ziet het er inderdaad niet uit, maar dat hoeft niet te betekenen dat het in de praktijk ook slecht uitpakt.

De reacties waren niet mals toen onlangs de opzet voor het stratencircuit in Miami wereldkundig werd gemaakt. Iedereen had er direct een mening over, en weinigen waren positief. Saai, te veel rechte stukken en simpelweg afzichtelijk waren slechts enkele indrukken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook Lewis Hamilton mengde zich in de discussie. “Ik heb net het ontwerp gezien”, meldde hij op Instagram. “Dit wordt hem niet. Laat mij hem ontwerpen.” Nu wil ik de expertise van een viervoudig wereldkampioen, die ook nog geregeld in Miami komt, zeker niet in twijfel trekken en is er een grote kans dat hij volkomen gelijk heeft, maar toch vraag ik me af of we niet te snel oordelen.

Er is immers geen enkel verband tussen de schoonheid van een circuit en hoe aantrekkelijk de races zijn die er worden verreden. De Red Bull Ring in Oostenrijk en het Circuit Gilles Villeneuve in Canada zijn bijvoorbeeld ook betrekkelijk simpele lay-outs, maar vaak wel het toneel van bewogen races. En andersom komt het ook voor: Silverstone is prachtig en uitdagend voor de coureurs, maar de races zijn er zelden gedenkwaardig. En dat geldt eigenlijk ook voor ons eigen geliefde Zandvoort.

Natuurlijk zien we het liefst spannende races op circuits die het maximale van de coureurs vergen, zoals in Spa-Francorchamps, maar afwisseling is ook belangrijk. Dat zorgt voor onvoorspelbare uitslagen. Verschillende coureurs en auto’s komen op verschillende plekken tot hun recht.

Een stratencircuit is bovendien altijd een compromis, omdat er gewerkt moet worden binnen een bestaande infrastructuur en dus compacte ruimte. Dat kan ook juist voor verrassende wendingen zorgen, zoals in Azerbeidzjan weer is gebleken. Terwijl het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi perfect ontworpen is zonder enige beperkingen, maar misschien wel de saaiste stop op de F1-kalender is.

Oftewel, laten we ons niet blindstaren op een kaartje, maar eerst eens kijken hoe het er echt uit ziet, en het beste hopen. Het zijn uiteindelijk immers de coureurs die de koers maken.