Weblog-woensdag: Om de Formule 1 naar Nederland te halen, is maar één handtekening nodig


Eelco den Boer
22 augustus 2018
Vol trots meldt Ziggo dat reeds 75.000 mensen de petitie voor een Grand Prix in Nederland hebben ondertekend. Het is ook zeker een mooi initiatief van onze oud-stagiair Rob van Gameren. Een leuke manier om publiciteit te genereren voor de Formule 1. Maar om de sport daadwerkelijk naar Nederland te halen, heeft het weinig zin.
Voor Chase Carey en de zijnen doet er maar één handtekening toe, namelijk die onder een vet contract waarbij een organisator van de Grand Prix van Nederland toezegt enkele tientallen miljoenen op de rekening van de Formule 1 te storten. Op dat gebied verschilt Liberty echt niet van Bernie Ecclestone, alles draait simpelweg om geld.
Over het draagvlak voor de Formule 1 in ons land bestaat geen enkele twijfel. Al ben ik bang dat een petitie tegen een Grand Prix van Nederland minstens zo veel handtekeningen zou opleveren, maar laten we de tegenstanders vooral niet op ideeën brengen. Dat autosport hier leeft, kun je eenvoudig zien aan de bezoekerscijfers van evenementen als de Jumbo Racedagen en Gamma Racing Day.
En aan de kijkcijfers. Uit een onderzoek van AutoScout24 blijkt dat één op de tien Nederlanders thuisblijven voor een Grand Prix. Daarbij speelt de opmars van Max Verstappen natuurlijk een grote rol, 38 procent geeft aan vaker naar Formule 1 te kijken dan voorheen. Ook op de circuits is het Oranjelegioen nog altijd groeiende.
Carlos Sainz zei het afgelopen weekend treffend tijdens de Gamma Racing Day in Assen: “De publieke belangstelling is er, het circuit ligt er, het enige wat ontbreekt is een deal.” Dat klinkt zo misschien als een detail, maar het vergt nog wel een grote inspanning. Bedrijven vinden om te investeren, zal lastiger zijn dan mensen gratis een petitie laten ondertekenen.
Maar als al die mensen straks ook daadwerkelijk een kaartje kopen, zou het een simpele rekensom moeten zijn om er een succesvol evenement van te maken.
Gerelateerd nieuws

Jeroen Bleekemolen: ‘Charme legt het in autosport steeds vaker af tegen regels’
20 maart 2023 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen

Column Amber Brantsen: Coulthard en Häkkinen waren nogal van slag door de Spice Girls
11 maart 2023 08:25 - Nieuws

Column Nelson Valkenburg: Dit wordt een gouden jaar qua teamgevechten en strijd in de pitbox
29 januari 2023 14:00 - Nieuws

Column Renger van der Zande: F1-teams mogen borst natmaken voor concurrentie uit Amerika
22 januari 2023 09:30 - Nieuws
Laatste Formule 1 nieuws
-
Eddie Jordan: ‘Ruil Charles Leclerc-Lewis Hamilton is om van te watertanden’
-
Max Verstappen stevent af op Club van 100, Senna bijna geëvenaard
-
Porsche ziet af van Formule 1-avontuur in 2026
-
Onder de hamer: de eerste Ferrari waar Michael Schumacher wereldkampioen mee werd
-
Duidelijke taal van Tom Coronel: ‘FIA verdient zelf een straf, ze hebben het daar verkloot’
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."