Waar het team van tevoren al voor vreesde werd werkelijkheid: de Lotus-bolides kwamen te veel snelheid tekort om een rol van betekenis te kunnen spelen. Coureurs Romain Grosjean en Pastor Maldonado eindigden ruim buiten de top 10.

Voor Grosjean kon de race bijna niet slechter verlopen. Zijn wedstrijd begint al vervelend: “Ik maakte een dramatische start, en lag laatste bij het ingaan van de eerste bocht. Gedurende de eerste stint reed ik op de harde band, wat het vervolgens heel moeilijk maakte om terug te vechten.” Dat is duidelijk te zien op de baan, waar Grosjean strijd moet leveren met de Caterham van Kamui Kobayashi en de Marussia van Jules Bianchi. Hij houdt beide achterhoedecoureurs uiteindelijk achter zich, en finisht op een 16e plek.

De race van de Fransman kent zo zijn ongelukkige momenten. Zo komt hij bij het aanremmen van de eerste chicane in aanraking met Esteban Gutiérrez. “Ik weet niet precies wat daar nou gebeurde. Hij was me aan het inhalen, maar terwijl hij remde stuurde hij opeens naar me toe. Hij raakte mijn voorvleugel, maar gelukkig had ik geen schade”, vertelt Grosjean. Gutiérrez komt er minder fortuinlijk vanaf, hij moet met een lekke rechter achterband de pits opzoeken.

Grosjean’s bolide wordt ook nog eens geplaagd door versnellingsbakproblemen en een afgebroken onderdeel van één van de sidepods. Dat komt zijn snelheid niet ten goede, maar die was toch al niet veel soeps, zoals de Fransman op zaterdag nog eerlijk toegaf tegen het Braziliaanse Globo: “Deze Lotus hier op Monza is zonder twijfel de slechtste auto die ik ook gezien heb.”

Maldonado

Grosjean’s teamgenoot Pastor Maldonado kent een iets betere race. De enkelvoudige racewinnaar komt zowaar aardig uit de startblokken. Hij steekt vanaf de 16e plaats op de grid de voor hem vertrokken Saubers voorbij en probeert het de Toro Rosso’s daarna lastig te maken. Daarvoor komt Maldonado’s auto echter snelheid tekort.

“Na de start gebeurde er eigenlijk niet zoveel meer. Ik reed op een contant tempo, veilig van de auto’s achter me, maar tegelijkertijd niet snel genoeg om de auto’s voor me aan te kunnen vallen. Het was in ieder geval goed om de finish te halen”, zo laat Maldonado na afloop weten.

Alan Premane, directeur racezaken van Lotus, put toch nog een beetje vertrouwen uit het moeizaam verlopen weekend. “Dit is niet waar we wilden eindigen, maar er waren lichtpunten. We waren betrouwbaar, en we hebben weer wat meer geleerd over de auto, wat ons kan helpen bij de volgende races.”