Max Verstappen heeft opnieuw een gridstraf opgelopen omdat Toro Rosso na de training de motor in zijn auto moet wisselen. Daarmee levert Verstappen op voorhand tien plaatsen in.

Verstappen legt uit dat de motorwissel een strategische keuze is. “Zo hebben we een extra motor om in de rest van het seizoen te gebruiken. We hebben eerst wel even gekeken hoe het hier in de vrije trainingen ging. Als ik toptien-tijden gereden zou hebben dan hadden we dit met het oog op de kwalificatie niet gedaan, maar nu maakt het niet zoveel uit.”

De tien plaatsen straf die Verstappen oploopt door de motorwissel baren hem weinig zorgen. “Er zijn veel coureurs met een gridstraf: de beide McLarens, de Red Bulls en mijn teamgenoot moeten ook plaatsen inleveren. Voor de startopstelling maakt het dus weinig uit.” Omdat de motorwissel van Carlos Sainz al voor de training was aangekondigd, heeft Verstappen daar in elk geval een klein voordeel: behoudens de uitslag van de kwalificatie start hij op basis van de straffen vóór zijn teamgenoot, die de gridstraf voor de motorwissel gisteren al in ontvangst nam.

“We gaan in de kwalificatie niet veel onnodig veel rijden”, voegt Verstappen nog toe. “Zo kan ik nieuwe banden bewaren voor de race.”

Tijdens de tweede vrije training maakte Verstappen overigens een flinke spin mee, waarbij hij achterwaarts in de grindbak van de Variante Ascari verdween, maar daar tot verbazing van velen doodgemoedereerd weer uitreed. Een slimmigheidje, zo onthulde de coureur. “Zodra ik in het grind kwam, liet ik de rem los. Anders graaft de auto zich in. Ik zag dat ik waarschijnlijk net voor de bandenstapels tot stilstand zou komen en liet de auto rustig achterwaarts uitrollen. Daarna ben ik heel rustig, zonder wielspin, weer weggereden. Dat was de eerste keer dat ik dat deed, maar het werkte dus.” Verstappen gaf toe dat de spin zijn eigen schuld was. “Toen ik remde voor die chicane kwam ik met een wiel net naast de baan terecht. Foutje.”