Williams bergt vliegwiel-KERS nog even op
Williams gebruikt volgend seizoen een elektrische KERS in zijn auto’s. Het in eigen huis ontwikkelde vliegwielsysteem zou vanaf 2013 gebruikt kunnen worden
Williams besteedde de laatste jaren veel tijd en geld aan de ontwikkeling van een Kinetic Energy Recovery System dat werkt op basis van een vliegwiel. De meeste andere systemen hebben een pakket batterijen die de energie opslaan die vrijkomt bij het remmen.
Het tankverbod zorgde er echter voor dat Williams' systeem in de huidige auto's niet gebruikt kan worden. Maar met de komst van kleinere motoren vanaf 2013 hoopt het team zijn eigen KERS weer te kunnen inzetten.
Vorig seizoen vertelde Frank Williams al aan Formule1.nl dat het onmogelijk zou zijn het vliegwielsysteem in de FW32 in te bouwen. "De auto zou langer worden dan een Londense dubbeldekker", grapte de teambaas destijds. "De benzinetanks zijn zoveel groter dat het simpelweg niet meer past."
Maar mede-eigenaar Patrick Head ziet in de toekomst wel mogelijkheden. "Door de aard van het vliegwielsysteem is het nu eenmaal wat groter, want het bestaat uit een cilinder die een bepaalde diameter nodig heeft", meldde Head tegen Autosport.com.
"Batterijen daarentegen, omdat ze uit zoveel kleine cellen bestaan, kun je in elk vorm passen die je maar wil. Ons systeem is weliswaar lichter dan batterijen, maar het past niet meer nu we niet meer kunnen bijtanken."
Vanaf 2013 veranderen de reglementen zodanig dat Williams zijn KERS wellicht weer kan gebruiken. "Als er een kleine viercilinder turbomotor komt, en het vermogen van KERS omhoog mag, dan is het heel goed mogelijk dat we ons eigen systeem weer gebruiken."
Overigens wordt Williams vliegwiel-KERS momenteel met succes toegepast in langeafstandsraces.