De radio- en IT-problemen die Mercedes tijdens de Grand Prix van Hongarije had, waren toe te schrijven aan een geknakte glasvezelkabel. Dat vertelt teambaas Toto Wolff.

“Het was een hardware probleem, een geknakte glasvezelkabel waardoor we ‘blind’ waren. Al onze data- en communicatiesystemen waren buiten dienst. Zowel op de pitmuur als het ‘fantasy island‘, zoals we dat station in de pitbox noemen”, legt Wolff uit aan Motorsport.

Mercedes moest het voor grote delen van de race zonder data en zelfs zonder tv-beelden stellen.

Mercedes zat zo grote delen van de race zonder data, kon niet constant met de coureurs communiceren, en kon zelfs de TV-beelden niet de hele race door ontvangen. “Op sommige momenten kregen we het ineens aan de praat, maar het was uiteraard een grote handicap.”

Helemaal blind was Mercedes echter niet, want het kreeg wel informatie door van de fabrieken in Brackley (waar de auto wordt gemaakt en tijdens de race op afstand wordt gemonitord) en Brixworth, waar Mercedes’ motordivisie zit.

“Het was echt teamwork. De mensen daar waren onze achtervang. Ze gaven enorm veel informatie door. Op een gegeven moment spraken er zes of zeven mensen tegen onze strateeg James Vowles en probeerden we zo de juiste beslissingen te maken. Het hele team verrichtte zo geweldig werk.”

Het radioprobleem bleef echter niet zonder gevolgen, gaf Lewis Hamilton aan. Zo had hij naar eigen zeggen een langere eerste stint kunnen doen, als hij dat had kunnen communiceren. Ook had de uiteindelijk vruchteloze wissel tussen Hamilton en Valtteri Bottas eerder uitgevoerd kunnen worden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."