McLaren keert in 2027 terug in het World Endurance Championship met een gloednieuw hypercarprogramma, zo maakte het team eerder dit jaar bekend. De Britse renstal zal deelnemen met een LMDh-bolide die in samenwerking met Dallara wordt ontwikkeld. Hoewel er nog geen coureurs zijn aangewezen, kan CEO Zak Brown alvast onthullen dat zowel Lando Norris als Oscar Piastri interesse heeft getoond in deelname aan de 24 uur van Le Mans.

De stap naar het WEC is een aanzienlijke uitbreiding van McLarens raceactiviteiten. Naast Formule 1 en IndyCar is het team straks ook actief op het hoogste niveau van de langeafstandsracerij. Uiteraard wordt er volop gespeculeerd over wie er straks achter het stuur van de nieuwe hypercar kruipen. Zou het Formule 1-duo Norris en Piastri in aanmerking komen? CEO Zak Brown temperde die verwachtingen. “Ik denk niet dat ze aan het hypercarprogramma kunnen deelnemen”, verklaarde hij tijdens een mediamoment in Montréal. “Maar ik heb met hen gesproken over Le Mans. Ze zouden allebei dolgraag in een van onze auto’s rijden.”

De interesse voor Le Mans leeft onder meerdere Formule 1-coureurs, maar de realiteit van de drukke racekalender laat weinig ruimte voor uitstapjes naar andere klassen. Zo valt de 24 uur van Le Mans dit jaar samen met de GP van Canada en volgend jaar met de GP van Barcelona. Daarmee lijkt deelname voor Piastri en Norris uitgesloten. “Het is algemeen bekend dat de schema’s lastig zijn, met alle uitgebreide programma’s van de verschillende raceklassen”, bevestigde Brown. “Als je één datum verplaatst, schuift het probleem gewoon door naar een andere race. Ik zou niet degene willen zijn die die kalenders moet opstellen”, grapte hij.

Botsende kalenders

De Amerikaan hoopt dat de verschillende raceorganisaties in de toekomst beter met elkaar afstemmen. “Ik denk dat de Formule 1 er alles aan doet om niet samen te vallen met Le Mans”, vervolgde hij. “Volgend jaar valt de GP van Canada al samen met de Indy 500, maar dat gebeurt hopelijk maar eens in de vijf jaar. In het geval van Le Mans is men er echt op gebrand om botsingen te voorkomen.”

LEES OOK: Hamilton bewondert nieuwe generatie coureurs: ‘Sport is zoveel meer intens’

Binnen McLaren wil Brown ook waken voor overbelasting door deelname aan te veel raceklassen. “Na dit seizoen stappen we uit de Formule E, zodat we niet in meer dan drie series tegelijk actief zijn”, lichtte hij toe. “Dat creëert ruimte. Bovendien opereert elke tak zelfstandig – het Formule 1-team werkt apart van het IndyCar-team, en datzelfde geldt straks voor het WEC-project. In Indianapolis ontbreekt het aan niets – iedereen is toegewijd en professioneel.” Volgens Brown zit de echte druk niet bij de technische afdelingen, maar bij de ondersteunende diensten. “Het vraagt vooral meer van onze commerciële, financiële en HR-teams”, besloot hij. “Maar dan schaal je gewoon op. Daar maak ik me geen zorgen over. Je timing moet gewoon kloppen, en je moet niet te veel hooi op je vork nemen.”

Lees hier alles over GP Canada


De nieuwste editie van FORMULE 1 MAGAZINE is uit! Haal ‘m nu in de winkel of bestel hieronder online, met gratis bezorging in heel Nederland.