In de rubriek Zo was… blikken we in highlights terug op de raceweekends van vorig jaar. In 2017 was het spectaculaire Suzuka het theater waar zich een drama voltrok voor Ferrari en Sebastian Vettel, Lewis Hamilton een fel gevecht had met Max Verstappen en we nog wel meer actie zagen!

Vaste prik in Japan, waar de fans niks te gek is in hun aanstekelijke enthousiasme, creatieve en zelfgemaakte outfits. ©Peter van Egmond.

Typisch Suzuka: het eye-catching reuzenrad van het pretpark net naast het circuit. Veel coureurs omschrijven het spectaculaire circuit overigens als een achtbaan. ©Sutton Images.

De Grand Prix van Japan vindt plaats tijdens het einde van het tyfoonseizoen, dus regen is Suzuka niet vreemd. In 2017 was VT2 verregend. ©Sutton Images.

Ai! Een duur schuivertje van Kimi Räikkönen in de slottraining betekent een versnellingsbakwissel en gridstraf voor de Fin. ©Peter van Egmond.

Top drie: Lewis Hamilton pakt pole, Valtteri Bottas is tweede maar heeft een gridstraf. Sebastian Vettel gaat dus van drie naar twee. ©Sutton Images.

Red alert: paniek bij Ferrari! Vlak voor de start werkt Vettels motor niet goed. Een bougie weigert dienst. ©Sutton Images.

Voelt Vettel de bui al hangen? De Duitsers Ferrari is niet vooruit te branden na de start. Het probleem is niet verholpen, na vijf ronden geeft hij op. ©Peter van Egmond.

Voor Vettels opgave is er al een andere uitvaller: Carlos Sainz neemt met een knal in de openingsronde afscheid van Toro Rosso en vertrekt naar Renault. ©Sutton Images.

Räikkönen gaat de strijd aan met collega oudgediende Felipa Massa. De Ferrari-rijder wordt na zijn gridstraf nog vijfde. ©Peter van Egmond.

Hamilton heeft alles lang onder controle, maar in het verkeer komt Verstappen nog gevaarlijk dichtbij. De Nederlander heeft er zelf echter ook last van de achterblijvers en komt niet langs Hamilton. ©Peter van Egmond.

Smile! Hamilton en Verstappen, die de voorgaande race in Maleisië won, staan voor de tweede keer op rij naast elkaar op het podium, maar nu is de volgorde omgedraaid. ©Peter van Egmond.