In de zomerpauze maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. We gaan alle tien de teams af, van tien naar één. Na zes teams is het tijd voor het Britse McLaren, wat een beetje tussen ‘de rest’ en de top drie valt.

Naast Williams, Alfa Romeo en Toro Rosso kende ook McLaren een volledige make-over van de line-up. Vorig jaar had het team nog de ervaring van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso en Formule 2-kampioen Stoffel Vandoorne. Alonso koos ervoor om na zeventien jaar zijn helm aan de wilgen te hangen, terwijl Vandoorne naar de uitgang werd gewezen. Daarvoor kwamen in de plaats de jonge, maar toch ervaren Carlos Sainz en rookie Lando Norris, die de overstap maakt vanuit de Formule 2.

Lees ook: Geen McLaren-tests voor Alonso meer: ‘Norris en Sainz zijn de toekomst’

Dit jaar maakt het team haar grote doorbraak mee, waarin het zich los weet te wrikken van de middenmoot en langzaamaan richting de top drie kruipt, hoewel dat nog wel even op zich laat wachten. En dat zonder geluk nodig te hebben. McLaren is voor het eerst sinds de desastreuze samenwerking met Honda daadwerkelijk competitief en constant in de punten te vinden, op een aantal nul-scores na. Een podium blijft nog uit, maar de Britse renstal ziet het steeds dichterbij komen.

Slecht begin
Sainz staat met 58 punten op de zevende plaats in het kampioenschap, terwijl zijn teamgenoot Norris met de helft daarvan op de tiende plaats staat. Daarmee staat McLaren vierde in het constructeurskampioenschap, met 39 punten voorsprong op Toro Rosso. Na de eerste race was het nog maar de vraag of McLaren voortgang had geboekt in de winter. In Australië valt Sainz uit, en Norris eindigt buiten de punten op de twaalfde plaats.

In China volgt het dieptepunt, waar de teamgenoten samen met Daniil Kvyat in contact komen. Sainz zit in de sandwich vast in het midden, terwijl Kvyat van rechts naar links komt en Norris van de buitenkant naar rechts schiet. De 19-jarige Brit vliegt daardoor de lucht in en beschadigt daarbij zijn auto, waardoor hij uit moet vallen. Sainz moet door de schade naar de pits komen en valt buiten de punten.

Lees ook: Kvyat en Sainz geërgerd door incident in de eerste ronde

De crash tijdens de Grand Prix van China, waar Norris uit moet vallen en Sainz door schade tijd verliest. Foto: Motorsport Images

Team herpakt zich en schiet weg
Sinds China pakt het team elke race punten, op een enkele uitzondering in Canada na. In Frankrijk eindigt Sainz op een nette zesde plaats. Norris rijdt diezelfde race heel goed mee, maar moet op het einde vanwege problemen wat posities afstaan. Desondanks pakt hij knap twee punten. In Oostenrijk zijn de rollen omgedraaid, en eindigt Norris op de zesde plaats en komt Sainz als achtste over de finish.

Lees ook: Sainz: ‘Goed gevoel overheerst bij McLaren, maar zijn middenveld nog niet ontstegen’

Tijdens de bizarre Grand Prix van Duitsland profiteert het team niet van de chaos voorin. Een podiumkans ligt in het verschiet voor Sainz, maar door een spin verliest hij kostbare tijd. Toch pakt hij het beste resultaat van het seizoen met een vijfde plaats. Dit werd geëvenaard in Hongarije, waar de Spanjaard opnieuw de vijfde plaats pakt en het team dankzij twee punten van Norris met twaalf punten de zomerstop in gaat.

Sainz leek op weg naar een podium in Duitsland, maar een spin kost hem veel tijd. Hij eindigt toch nog op een keurige vijfde plaats. Foto: Motorsport Images

Als het team deze trend kan voortzetten, lijkt het erop dat het de vierde plaats in het constructeurskampioenschap kan behouden. Nu Gasly terugkeert bij Toro Rosso is het zelfs mogelijk voor Sainz om de zesde plaats in het rijderskampioenschap te pakken. Hij ligt nog zes punten achter op de Fransman, maar moet vrezen voor Albon die de plaats bij Red Bull overneemt.

Lees ook: McLaren verbaast zichzelf: ‘Nooit gedacht een Ferrari én een Red Bull te verslaan’

Foto: Peter van Egmond

Het oordeel van Olav Mol: ”Norris presteert boven verwachting. Hij was geen absolute top in de Formule 2, maar in de Formule 1 klikt het. Ik vind Norris buiten de auto ook leuk en eerlijk. Hij heeft racecraft, kan zich vastbijten in een wedstrijd en maakt er maximaal gebruik van dat McLaren een stap gemaakt heeft. Anderzijds is hij wel wat grillig: het is met gemak top acht of ineens verrassend vijfde, maar dan plots ook weer elfde of twaalfde. Zit nog niet op de fijne lijn om altijd in de top tien te rijden, maar dat mag je ook niet verwachten.”

”Sainz doet het gewoon solide, en is meegegroeid met het team. Ik weet zeker dat Norris ook Sainz verrast heeft en Sainz had gedacht wel even de nummer 1 in het team te zijn, maar voor hem is dit denk ik eigenlijk heel goed. Carlos Sainz: loon naar werken.”