De zomerstop is begonnen, tijd om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. De komende twee weken velt de Formule 1-webredactie een oordeel over de teams. Wie verraste, wie viel tegen? Vandaag de nummer 11 in het constructeurskampioenschap: Sauber.

Sauber is terug bij af. In 2014 haalden de Zwitsers in het tot dusver slechtste seizoen uit de teamgeschiedenis nul punten, nu lijken Marcus Ericsson en Felipe Nasr in hun tweede seizoen als teamgenoten hard op weg dat dieptepunt te evenaren.

Verder dan de twaalfde plek kwam het weinig indrukwekkende Sauber-duo tot nu toe namelijk niet, en dat terwijl achterhoederivaal Manor dankzij Pascal Wehrlein wél een WK-punt heeft. Daardoor is Sauber veroordeeld tot de laatste plaats in het constructeurskampioenschap. Zo bitter was de pil zelfs in 2014 niet, want toen hield Sauber tenminste Caterham nog achter zich.

Marcus Ericsson crashte zwaar tijdens de vrije training op Silverstone.

Marcus Ericsson crashte zwaar tijdens de vrije training op Silverstone.

Neergang
Begin 2015 leek Sauber de weg omhoog weer gevonden te hebben (Nasr werd vijfde bij zijn debuutrace in Melbourne), maar daarna kwam de klad er weer in. Zoals zo vaak in de Formule 1 was geld het probleem. Daarvan had Sauber bij lange na niet genoeg om de auto door te ontwikkelen, zodat het team langzaam weer afgleed.

Voor dit seizoen vond Sauber geen grote nieuwe geldschieter, zodat de neergang doorging. Dat de C35 pas bij de tweede wintertest zijn debuut kon maken beloofde al niet veel goeds, en toen het seizoen begon, werd snel duidelijk dat het seizoen 2016 voor Sauber in het teken van overleven zou staan.

Achteraan
Ericsson en Nasr kwamen bij lange na niet in de buurt van de punten. Sterker nog, ze hadden al de grootste moeite zich aan Q3 te ontworstelen. In 24 pogingen lukte hen dat slechts vier keer. Het voormalige lelijke eendje van de Formule 1 Manor was geregeld sneller dan Sauber – in Oostenrijk en Duitsland stonden Ericsson en Nasr helemaal achteraan de startgrid.

Intussen werden Saubers financiële problemen steeds nijpender. Het personeel moest weken wachten op salaris en het team kon de C35 niet van updates voorzien omdat daar simpelweg geen geld meer voor was. Geruchten over een faillissement van de al sinds 1993 in de Formule 1 opererende formatie gonsden door de paddock.

Felipe Nasr was drie keer de langzaamste van iedereen in de kwalificatie.

Felipe Nasr was drie keer de langzaamste van iedereen in de kwalificatie.

Overname
Eind juli diende de redding zich aan. Niet in de vorm van een hoofdsponsor, maar van een nieuwe eigenaar. De Zwitserse investeringsmaatschappij Longbow Finance neemt alle Sauber-aandelen over, zowel die van teambaas Kaltenborn als die van oprichter Peter Sauber. Voorlopig blijft Kaltenborn aan als teambaas.

Of Sauber nu binnen afzienbare tijd weer om de punten zal kunnen strijden, is nog maar de vraag. Maar het team mag in elk geval weer hopen. Zoals Felipe Nasr het verwoordt: “We kunnen weer aan de slag met updates. Het licht staat eindelijk op groen.”

Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Ericsson en Nasr? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.