Singapore was het eerste Grand Prix-weekend waarin het veel bediscussieerde verbod op rijstijl-gerelateerd advies over de boordradio van kracht was. Vanaf volgend seizoen valt ook informatie over de technische toestand van de auto onder het embargo, maar over dat punt zijn na de problemen van Nico Rosberg en Daniel Ricciardo zorgen ontstaan bij hun teambazen.

Door een kapotte elektrische verbinding in de stuurkolom van zijn auto vielen nagenoeg alle bedieningsfuncties op Rosbergs stuur uit. Het team kon de Duitser over de boordradio door de technische problemen heen loodsen – hetgeen nu nog is toegestaan, maar volgend jaar niet meer.

Rosbergs teambaas Toto Wolff moet er niet aan denken dat hij Rosberg niet via de radio had mogen begeleiden: “Wat een nachtmerrie! Het gaat echt om de veiligheid. Je wilt toch gewoon kunnen communiceren met een coureur die op zijn stuur niets meer kan zien?”

Collega Christian Horner van Red Bull moest zijn coureur Ricciardo ook bij staan over de radio, toen de Australiër tegen problemen met zijn aandrijving en remmen aanliep. Hij is het volmondig met Wolff eens. “Die wagens zitten gewoon verrekte ingewikkeld in elkaar en er gebeurt heel veel”, verzucht de Brit.

“Ik ben helemaal voor het verbieden van coaching over de radio, want het is niet aan de engineers om de coureurs te vertellen waar ze later moeten remmen. Maar vanuit betrouwbaarheids- en veiligheidsoogpunt is het wel belangrijk om advies over de ingewikkelde aandrijving toe te staan”, gaat Horner verder.

“Het is ook goed voor de show denk ik”, besluit hij. “Dan kunnen we de coureurs tenminste vertellen dat hun remmen te warm worden en dat ze uit de slipstream moeten gaan, om maar wat te noemen.” Wolff vat samen: “Misschien moeten we bij de toekomstige besluitvorming over radioberichten een les trekken uit de race in Singapore.”