Vanwege problemen met de eigen windtunnel in Maranello gebruikt Ferrari de faciliteiten van Toyota voor de 2013-auto. Dat melden de kranten El Mundo Deportivo en de Kölner Express.

Ferrari kende eerder in 2012 al problemen met de windtunnel in Maranello, die nu tot augustus 2013 niet gebruikt zal worden. Daarom heeft het team besloten naar Keulen te trekken, waar het oude Toyota-team haar faciliteiten heeft.

Zowel Stefano Domenicali als Luca di Montezemolo hebben bevestigd dat Ferrari inderdaad niet de windtunnel in Maranello zal gebruiken. Volgens teambaas Domenicali zal Ferrari deze winter alleen in Keulen werken om verwarring en fouten in de ontwikkeling van de auto te voorkomen. “Werken in twee windtunnels is too risky”, zegt hij.

Volgens Montezemolo is wat Ferrari nu doet niets ongebruikelijks. “McLaren is ook met enige regelmaat klant van Toyota”, aldus de Ferrari-president. Rob Leupen van Toyota Motorsport zegt dat zijn klanten zeer tevreden zijn met de Toyota-faciliteiten in Keulen.

Het Formule 1-team van Toyota maakte in 2002 zijn debuut en stopte eind 2009. Het team baarde vooral opzien door het budget dat ze ieder jaar konden besteden. Jaarlijks werd er meer geld ingepompt dan bij Ferrari, maar overwinningen kwamen er nooit voor Toyota. Drie poles en twaalf podiumplekken was de opbrengst van acht jaar Formule 1.