Bij Ferrari wordt er sinds het begin van 2012 – toen duidelijk was geworden dat de F2012 niet bepaald een hit was – op gehamerd efficiënter te werken, hetgeen verdere effecten heeft op de werkwijze voor 2013 en 2014.

“We hebben besloten om twee verschillende coördinatoren aan te stellen voor de ontwikkelingsprogramma’s van onze bolides voor de volgende twee seizoenen”, zo vertelt teambaas Stefano Domenicali op Ferrari’s website. “Dit omdat 2013 op dat vlak eigenlijk een vreemd jaar wordt.”

De regels voor 2013 zelf veranderen namelijk niet veel, maar in 2014 worden de nieuwe V6-motoren geïntroduceerd, hetgeen ook een behoorlijke impact heeft op het chassis, zodat er ruim op tijd begonnen moet worden met het ontwikkelingswerk aan de auto voor dat jaar.

“Simone Resta, een engineer die al jaren in Maranello rondloopt, gaat dus de verantwoordelijkheid dragen voor de bolide van 2013, terwijl Fabio Montecchi de coördinatie van het ontwikkelingstraject van de auto voor 2014 op zich neemt.”

Hoewel Resta en Montecchi dus de projectleiders worden, blijft Nikolas Tombazis de hoofdontwerper. Tombazis vervult deze rol al sinds 2006 en hoewel Ferrari de afgelopen twee jaar tot twee keer toe een auto construeerde die geen wonderbolide bleek te zijn, heeft Tombazis de rekenening daarvoor niet gepresenteerd gekregen.

De Scuderia besloot medio 2011 daarentegen wel de toenmalige technisch directeur Aldo Costa te slachtofferen. Zijn positie is inmiddels ingenomen door Pat Fry, die bij Ferrari als technisch directeur ook de rol van director for the chassis in zijn taakomschrijven heeft staan en dus de uiteindelijke hoofdverantwoordelijke is.

Wat Ferrari de laatste jaren verder parten heeft gespeeld, is dat de data die het in de windtunnel verzamelde niet altijd strookte met hoe haar bolides in de praktijk functioneerden. De Italiaanse renstal heeft haar windtunnel inmiddels echter gereviseerd en heeft daarnaast ook een nieuwe werkverdeling opgesteld voor het betreffende personeel, hetgeen volgens Domenicali moet helpen.

Domenicali geeft tot slot nog aan dat de nieuwe Ferrari ‘eind januari of begin februari’ gepresenteerd zal worden. “Zoals gebruikelijk zal de bolide bij de presentatie nog niet in zijn uiteindelijke specificatie uitgevoerd zijn, aangezien we tot en met het laatste moment aan de auto willen blijven werken. De definitieve versie zal dus pas tijdens de laatste testdagen of in Australië de baan op gaan.”