
Bouke van den Berg
16 november 2012
Coureurs kunnen DRS vanaf volgend jaar in de trainingen en kwalificatie alleen nog maar in de vastgestelde inhaalzone gebruiken. Nu mogen de rijders in die sessies het vleugeltje te pas en te onpas openklappen.
Wedstrijdleider Charlie Whiting verbiedt het vanuit veiligheidsoverwegingen. “Dat hebben we de teams donderdag verteld”, zegt hij in Austin. “Er zijn wat incidenten gebeurd en coureurs zeggen tegen mij dat het steeds vaker gebeurd.”
De achtervleugel genereert een stuk minder neerwaartse druk als DRS ingeschakeld wordt. In de kwalificatie klappen coureurs het vleugeltje zo snel mogelijk in om tijdwinst te boeken. Vaak gebeurt dat al in de bocht en dat verhoogt de kans op ongelukken.
“Sommige mensen stellen dat DRS-gebruik niet veel anders is vroeg op het gas gaan. Het verschil is dat je geleidelijk het gaspedaal kunt indrukken, terwijl DRS óf open óf dicht is”, aldus Whiting. “De verstelbare achtervleugel is er gekomen om inhalen tijdens de race te bevorderen.”
Gerelateerd nieuws

FIA verduidelijkt 2026-regels F1: ‘Auto’s nog niet klaar, kritiek komt te vroeg’
13 augustus 2025 17:15 - Nieuws

Albon sceptisch over nieuwe regels: ‘Slimme coureurs kunnen het systeem misbruiken’
07 augustus 2025 12:30 - Nieuws

FIA gaat strenger toezien op ‘zusterteams’: ‘Voeren nieuwe regelgeving in’
25 juli 2025 15:00 - Nieuws

Kandidaat FIA-voorzitterschap Tim Mayer onthult ‘manifest’: ‘Alternatief voor huidige leiderschap’
24 juli 2025 11:00 - Nieuws