Hoewel de weervoorspellingen niet zo gunstig zijn, hoopt Max Verstappen op een droge race in Monaco. “Ik rijd graag in de regen, maar liever niet op een stratencircuit.”

Je zou verwachten dat Verstappen blij zou zijn met een natte baan. Regen neutraliseert de verschillen in motorvermogen grotendeels. Je kunt de power wel hebben, maar je moet hem ook nog op het wegdek zien te krijgen. Het zwakste punt van zijn Toro Rosso-bolide is de motor. Toch wil Verstappen liever geen nat asfalt zien. “Je kunt hier niet inhalen als de voorganger goed verdedigt. En dat betekent dat je bij een regenrace alleen maar in de spray van je voorganger kunt rijden.”

Verstappen is de enige coureur in het veld die nog nooit in Monaco heeft gereden. Zijn teamgenoot Carlo Sainz reed hier al in de Formule  Renault 3.5, terwijl andere debutanten als Felipe Nasr hier GP2 reden. Die kennisachterstand hoopt hij in de vrije trainingen in te halen. “Mijn doel is in de eerste twee vrije trainingen zoveel mogelijk ronden rijden. Tijden interesseren me niet, ik wil kilometers maken.”

Verstappens doelstelling blijft onveranderd de topzeven. Hij krijgt daarbij forse concurrentie van zijn teamgenoot Carlos Sainz. In Spanje moest Verstappen zich in de slotfase gewonnen geven. De goede prestaties van Sainz verrassen Verstappen niet. “Ik ben daar niet verbaasd over. Bij mij gaat het ook steeds beter. Voor mij is dit een leerjaar en ik ben tevreden hoe het gaat.”

Wat heeft Verstappen geleerd van het raceverloop in Spanje? “Dat we minder voorzichtig moeten worden in de keuzes die we maken. Bijvoorbeeld in de set-up.”