Lewis Hamilton heeft de inaugurele Grand Prix in het Texaanse Austin gewonnen. De McLaren-coureur knokte zich, na een rondenlang duel, voorbij aan Sebastian Vettel, die de titelstrijd daardoor nog niet in zijn voordeel kon beslissen.

Doordat Vettel als tweede eindigde en zijn titelrivaal Fernando Alonso als derde over de streep kwam, volgt de beslissing in de strijd om het kampioenschap namelijk pas over een week, in Brazilië, waar dan de laatste race van het seizoen op het programma staat.

Gisteren, na afloop van de kwalificatie, had Vettel ogenschijnlijk nog winnende kaarten in handen, want hij zou de race immers van pole mogen gaan vertekken, terwijl Alonso zich slechts als achtste gekwalificeerd had. Had Vettel de race daadwerkelijk gewonnen en was Alonso ook dan buiten de topvier geëindigd, dan zou Vettel de titel gepakt hebben, maar daar kwam het dus niet van.

Vettel schoot bij de start weliswaar nog onbedreigd uit de startblokken, maar ook Alonso – die door een slimme truc van Ferrari als zevende mocht beginnen in plaats van als achtste, aangezien het team Alonso’s teamgenoot Felipe Massa een paar plaatsen gedegradeerd had door hem bewust een gridstraf te doen toekomen – kwam goed weg.

Na de eerste doorkomst lag Alonso vierde, hetgeen betekende dat de titelstrijd nog open was, ondanks dat in de eerste tien ronden desondanks al snel duidelijk werd dat Alonso het tempo vooraan niet kon volgen.

Alonso kreeg echter een plaatsje extra ‘de ruimte’ om zijn titelaspiraties in leven te houden op het moment dat Mark Webber, die voor hem op de derde plek reed, in ronde achttien plotseling uitviel. Daarnaast mocht hij erop hopen dat Hamilton nog aan Vettel voorbij zou kunnen gaan, aangezien het verschil tussen de twee op dat moment tussen de één en twee tellen schommelde.

Hamilton gunde Vettel, die aanvankelijk wel een gaatje geslagen had, maar dat ook weer had zien verdwijnen, geen seconde rust en het was zichtbaar dat Vettel daardoor voluit moest blijven gaan en niet op cruise control kon rondrijden.

Na de eerste – en voor de meeste coureurs enige – pitstops, reed Vettel nog gewoon op kop, maar Hamilton begon het gat geleidelijk aan verder terug te brengen van de schampere twee seconden die het was.

Ronde na ronde knibbelde Hamilton fracties van Vettels voorsprong af, hetgeen hij primair deed door de grotere topsnelheid van zijn McLaren op de rechte stukken. Vettel was in het bochtige laatste deel weliswaar telkens sneller, maar in ronde 34 van de 56 zat Hamilton toch weer binnen een seconde, en dus ook binnen DRS-afstand.

Met behulp van het drag reduction system wist Hamilton de druk vanaf dat moment steeds verder en verder op te bouwen. De Engelsman kwam daardoor een paar keer erg dichtbij Vettel, maar die wist aan het eind van het rechte stuk telkens nét genoeg marge over te houden om een serieuze aanval te voorkomen, totdat Hamilton in ronde 42 eindelijk dat kleine beetje extra wist te vinden.

Vettel probeerde uiteraard nog wel te verdedigen op het lange rechte stuk, door snel de linkerkant af te dekken, maar Hamilton reageerde door even vlug naar rechts te duiken en zo de leiding af te pakken. Vettel kon niets meer terugdoen en dus dook Hamilton als leider bocht twaalf in, om de koppositie vervolgens niet meer af te staan en naar de zege te rijden.

Makkelijk ging dat echter niet, want in de slotronden was het Vettel die in de aanval was en druk bleef zetten. Het gebrek aan topsnelheid van zijn Red Bull RB8 speelde de Duitser echter wederom parten, want zelfs op de momenten dat hij in DRS-bereik was, kon hij geen tegenaanval plaatsen op Hamiltons McLaren.

Achter de eerste twee, die binnen een seconde van elkaar over de streep kwamen, kwam Alonso zoals gezegd als derde – en op gepaste afstand – aan de finish.

De vierde plaats was er voor Felipe Massa, die op zijn beurt gevolgd werd door Jenson Button. Deze twee ervaren rotten hadden zich vanaf de plaatsen elf en twaalf naar voren geknokt en maakten deel uit van de vele gevechten die – behalve aan de kop van het veld – ook in de subtop en middenmoot te zien waren en illustreerden dat het Circuit of the Americas genoeg ruimte biedt voor wiel-tegen-wiel gevechten en inhaalacties.

Lotus-rijders Kimi Räikkönen en Romain Grosjean, vandaag goed voor de plaatsen zes en zeven, vochten allebei namelijk ook meer dan genoeg duels uit door het hele veld. Het tweetal deed dit onder meer met de nummers acht, negen en tien, te weten Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado en Bruno Senna, die allemaal ook voor de nodige actie zorgden.

De volledige uitslag van de Grand Prix van de Verenigde Staten is hier te zien.