Renger van der Zande rijdt komend weekend een thuisrace op het circuit van Zandvoort. De DTM-coureur hoopt in de duinen de fans een mooie show te bezorgen.

Hoe bevalt het bestaan als DTM-coureur?
“Het is ontzettend leuk en ontzettend druk, maar dan wel op de juiste manier. Vroeger moest ik heel veel zaken zelf regelen, waardoor ik me soms niet volledig op het racen kon concentreren. Dat is nu anders. Mercedes heeft het fantastisch voor elkaar, waardoor ik alleen maar hoef na te denken over het rijden en me niet bezig hoef te houden met randzaken.”

Hoe groot is de interesse in Renger van der Zande op dit moment?
“Heel groot. Het is echt ongelooflijk. Zeker met Zandvoort voor de deur. En het is ontzettend leuk, want de reacties zijn allemaal heel positief. Iedereen wenst je het beste. Ik kan niet wachten tot ik ze kan laten zien wat ik op de baan kan.”

Je komt van een achtergrond van éénzitters naar een toerwagen. Hoe groot is die overstap?
“Het is natuurlijk anders, maar de rijstijl is redelijk gelijk. Veel grip als je het tegenover het vermogen zet. En dus is mijn Formule 3-achtergrond een goede leerschool geweest. Er zijn wel wat nieuwe dingen die je onder de knie moet krijgen, zoals het gewicht van de auto. Die is veel zwaarder dan een Formule 3-wagen, waardoor je heel goed met je banden om moet gaan. En wat ook heel gek was toen ik voor het eerst instapte, is dat je de wielen niet ziet.”

Hoe verloopt de samenwerking met het Mercedes Persson-team?
“Alsof we nooit anders gedaan hebben. Ik heb een zeer goede engineer, die precies weet wat er nodig is om snel te zijn. En Mercedes is natuurlijk een geoliede machine, dat merk je aan alles. Zeer professioneel, niets aan het toeval overlaten… Het betekent dat ik met het volste vertrouwen in de auto stap.”

Wat is je doel voor komend weekend?
“Opnieuw veel leren en als het even kan de gevestigde orde een beetje laten schrikken. Dat is eigenlijk mijn doel voor het hele jaar. Als we dat voor elkaar krijgen, zijn we goed bezig.”

Lees voor nog meer Renger van der Zande editie 7 van Formule 1.