Max Verstappens uitvalbeurt in Hongarije had mogelijk voorkomen kunnen worden als Red Bull zelf had besloten Renaults nieuwe MGU-K te gebruiken. Dat stelt Renault-topman Cyril Abiteboul, aan wie de kritiek van Verstappen en Red Bull na de Grand Prix van Hongarije ook niet besteed is.

Verstappen viel in Hongarije na vijf rondjes uit met, naar het lijkt, een defecte MGU-K. Bij Red Bull wordt echter nog met een oudere en minder betrouwbare specificatie daarvan gereden dan bij het Renault-fabrieksteam, en dat is Red Bulls eigen keuze, zo vertelt Abiteboul Auto, Motor und Sport. “Wij hebben na Monaco een nieuwe MGU-K geïntroduceerd. Daarmee hebben we de temperaturen een stuk beter onder controle en bij onze eigen auto’s hebben we er geen problemen mee, maar Red Bull gebruikt deze MGU-K niet.”

“Red Bull wil er niet aan omdat het van invloed is op de manier waarop de motor ingebouwd moet worden. Het is hun eigen beslissing, en we kunnen ze ook niet dwingen de nieuwe MGU-K te gebruiken”, zegt Abiteboul, volgens wie Renaults andere klant McLaren bij de volgende motorwissel wel gelijk overstapt op de nieuwe MGU-K.

Abiteboul en Horner.

Doof voor de kritiek
Verstappen en Red Bull-teambaas Christian Horner haalden na de race verbaal uit naar Renault, maar in reactie op de opmerkingen van Horner – dat Red Bull zich blauw betaalt voor een product dat onder de maat is en hij de excuses van Renault wel weer zal aanhoren – reageert Abiteboul dat hij daar niet eens meer naar luistert. “Christian roept al sinds 2015 van alles en nog wat over ons, maar onze bazen lezen dat al lang niet meer”, zegt hij tegen Autosport.

Verstappen had er flink de pest in na zijn uitvalbeurt.

“Het mag duidelijk zijn dat we geen zaken meer willen doen met Red Bull. We zijn er klaar mee. Zij krijgen straks een motorpartner die ze enorm veel geld betaalt om hun product achterin de Red Bulls te leggen en ik wens ze daar veel geluk mee. Verder heb ik niks te zeggen”, aldus Abiteboul, verwijzend naar hoe Red Bull en Renault na dit jaar uit elkaar gaan en het team naar Honda overstapt.

Max Verstappen heeft op Instagram ondertussen zijn excuses aangeboden voor zijn taalgebruik tijdens en na de race. Toen hij stilviel gooide hij er een flink aantal scheldwoorden uit over de boordradio en later voegde hij er nog een paar aan toe ten overstaan van Ziggo Sport. “De teleurstelling blijft”, schrijft Verstappen echter ook op Instagram.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."